@article { author = {Ershadian, Oveys and Fazeli, Habiballah}, title = {Face off Discourses in the Islamic Republic of Iran Constitution Council (Discourse of Jurist Islam versus the Liberal Islam)}, journal = {Contemporary Researches on Islamic Revolution}, volume = {2}, number = {4}, pages = {21-44}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2676-7368}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The Islamic Republic of Iran, as an Islamic and independent country on the original ideology of Islam, announced freedom of political parties within the Constitution (Act, 26). After the Islamic Revolution victory in 1979, two main political fronts formed, "Principlism Front and Reformism Front." Reformism seems a challenging issue to the Iranian nation as it may appear adopted on the Western ideology. The present study aimed to remove any ambiguity on this issue to help politicians, scholars, and ordinary people. To this aim, the following question should answer: what are Ayatollah Khamenei's criteria for Reformism in Iran? Moreover, the research hypothesis was that Ayatollah Khamenei approves of Reformism in Iran based on some defined criteria. For the analysis, the political thoughts of Ayatollah Khamenei were recorded as written texts which contained the word Reformism and selected and obtained from the following official Website. The collected documents analyzed through Discourse Analysis to elicit and specify the criteria for Reformism in Iran. The results indicated that: Reformism is essential and required, and has to implement in the country; Reformism should be value directed and comply with principles of Islam and the Revolution; the exact definition of Reformism is needed to specify the goals; the Reformism should be organized and controlled from a powerful and aware center according to Constitution foundation; comprehensiveness and concordance, reforms have to implement in all areas in the society synchronically; a tolerable and influential center should control the Reformism to avoid immethodically, and the structure of the Constitution has to protect in Reformism issues.}, keywords = {Rule of Jurist,The 1979 Constitution,The Council for Final Review of the Constitution,The Discourse of Jurist Political Islam,The Conversation of Liberal Political Islam}, title_fa = {رویارویی گفتمانها در مجلس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ( گفتمان اسلام حقوقدان در برابر اسلام لیبرال)}, abstract_fa = {این پژوهش به بررسی جایگاه گفتمان‌های "اسلام سیاسی فقاهتی" و "اسلام سیاسی لیبرال" در "مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران" در سال 1358 ه.ش می‌پردازد. هدف این تحقیق، فهم بهتر محل نزاع بین گفتمان‌های ذکر شده در باب پیش‌نویس قانون اساسی است تا از این طریق بتوان به شناخت بهتری از گفتمان‌های مذکور و قانون اساسی دست یافت. در واقع پرسش اصلی پژوهش این است که محل نزاع گفتمان‌های مورد نظر در قبال پیش‌نویس در مجلس بررسی نهایی قانون اساسی ج.ا.ا چه بوده است؛ برای پاسخ به این پرسش، مشروح مذاکرات "مجلس بررسی نهایی قانون اساسی" و خاطرات و مصاحبه‌های نمایندگان این مجلس و کسانی که در روند تهیه پیش‌نویس قانون اساسی نقش داشتند، با استفاده از نظریه گفتمان لاکلا و موفه مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین در "مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران" که "مجلس خبرگان قانون اساسی" نیز نامیده می‌شود، گفتمان اسلام سیاسی لیبرال با تاکید بر مفاهیمی مانند آزادی، حاکمیت ملی و حکومت قانون در مقابل گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی که بر "ولایت فقه و فقیه" بر جامعه، اسلامی‌سازی جامعه و برپا داشتن حدود و قوانین الهی تاکید می‌کرد، قرار گرفت؛ اما در نهایت گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی به دلیل در دست داشتن اکثریت مطلق کرسی‌های مجلس بررسی نهایی قانون اساسی و فضای انقلابی حاکم بر جامعه و مجلس بررسی نهایی قانون اساسی، توانست قانون اساسی را بر اساس گفتمان خود تدوین و تصویب کند.}, keywords_fa = {ولایت فقیه,قانون اساسی 1358,مجلس بررسی نهایی قانون اساسی,گفتمان اسلام سیاسی,گفتمان اسلام سیاسی لیبرال}, url = {https://jcrir.ut.ac.ir/article_76461.html}, eprint = {https://jcrir.ut.ac.ir/article_76461_3eee680a58722ef975358a19c7406cc9.pdf} }