University of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73682420200601Ayatollah Khamenei and Reformism in Iranآیت الله خامنهای و اصلاحطلبی در ایران12076460ENHussainSadeghi RadM.A. English Language, Shahid Rajaee Teacher Training University, Sanandaj, IRAN.Sayyed RezaMousaviAssistant Professor, Department of Political Thought in Islam, University of Tehran , Tehran, IRAN.Journal Article20190913The Islamic Republic of Iran, as an Islamic and independent country on the original ideology of Islam, announced freedom of political parties within the Constitution (Act, 26). After the Islamic Revolution victory in 1979, two main political fronts formed, "Principlism Front and Reformism Front." Reformism seems a challenging issue to the Iranian nation as it may appear adopted on the Western ideology. The present study aimed to remove any ambiguity on this issue to help politicians, scholars, and ordinary people. To this aim, the following question should answer: what are Ayatollah Khamenei's criteria for Reformism in Iran? Moreover, the research hypothesis was that Ayatollah Khamenei approves of Reformism in Iran based on some defined criteria. For the analysis, the political thoughts of Ayatollah Khamenei were recorded as written texts which contained the word Reformism and selected and obtained from the following official Website. The collected documents analyzed through Discourse Analysis to elicit and specify the criteria for Reformism in Iran. The results indicated that: Reformism is essential and required, and has to implement in the country; Reformism should be value directed and comply with principles of Islam and the Revolution; the exact definition of Reformism is needed to specify the goals; the Reformism should be organized and controlled from a powerful and aware center according to Constitution foundation; comprehensiveness and concordance, reforms have to implement in all areas in the society synchronically; a tolerable and influential center should control the Reformism to avoid immethodically, and the structure of the Constitution has to protect in Reformism issues.جمهوری اسلامی ایران یک کشور اسلامی و مستقل است که بر اساس ایدئولوژی اصیل اسلام٬ آزادی احزاب را در چارچوب قانون اساسی (ماده٬ 26) به رسمیت شناخته است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ٬1357 دو جریان عمده "اصلاحطلبی" و "اصولگرایی" شکل گرفت. به نظر میرسد "اصلاحطلبی" برای ملت ایران یک موضوع چالش برانگیز باشد٬ زیرا اینطور وانمود میشود که بر اساس ایدئولوژی غربی است. این تحقیق به منظور زدودن هر ابهامی در این مورد برای کمک به سیاسیون٬ محققین و عامه مردم انجام شده است.این تحقیق با این مسئله که معیارهای امام خامنهای برای "اصلاحطلبی" در ایران کدامند؟ و نیز این فرضیه که امام خامنهای بر اساس معیارهای خاصی، بر اصلاحطلبی در ایران تایید دارند به پژوهش پرداخته است. برای انجام تحقیق اندیشههای سیاسی امام خامنهای مضبوط به صورت مکتوب که شامل "اصلاح طلبی" بود از سایت رسمی ایشان انتخاب و جمعآوری شد. متون گردآوری شده بر اساس "تحلیل گفتمان" برای استخراج و مشخص نمودن معیارهای "اصلاح طلبی" در ایران تجزیه و تحلیل شد که ثمرات آن عبارتند از: "اصلاحطلبی" برای کشور لازم و ضروری است و باید در کشور اجرا شود؛ "اصلاحطلبی" باید ارزشمدار و بر اساس اصول اسلام و انقلاب باشد؛ "اصلاحطلبی" باید دقیق برای تعین اهداف تعریف شود؛ "اصلاحطلبی" باید از یک مرکز مقتدر و هوشیار بر اساس قانون اساسی سازماندهی و کنترل شود؛ اصلاحات باید جامعیت و هماهنگی داشته باشد و در تمام زمینهها در جامعه انجام شود؛ "اصلاحطلبی" باید از یک مرکز مقتدر و متنفذ برای پرهیز از بیرویگی کنترل شود و اصلاحات باید در چارچوب قانون اساسی صورت گیرد.<br /><br />https://jcrir.ut.ac.ir/article_76460_2542e11a0f290dbce2358463ae23d415.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73682420200601Face off Discourses in the Islamic Republic of Iran Constitution Council (Discourse of Jurist Islam versus the Liberal Islam)رویارویی گفتمانها در مجلس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
( گفتمان اسلام حقوقدان در برابر اسلام لیبرال)214476461ENOveysErshadianPolitical Science, University,of Tehran Babol, IRAN.HabiballahFazeliAssistant Professor, Department of Political Science, University of Tehran , Tehran, IRAN.Journal Article19700101The Islamic Republic of Iran, as an Islamic and independent country on the original ideology of Islam, announced freedom of political parties within the Constitution (Act, 26). After the Islamic Revolution victory in 1979, two main political fronts formed, "Principlism Front and Reformism Front." Reformism seems a challenging issue to the Iranian nation as it may appear adopted on the Western ideology. The present study aimed to remove any ambiguity on this issue to help politicians, scholars, and ordinary people. To this aim, the following question should answer: what are Ayatollah Khamenei's criteria for Reformism in Iran? Moreover, the research hypothesis was that Ayatollah Khamenei approves of Reformism in Iran based on some defined criteria. For the analysis, the political thoughts of Ayatollah Khamenei were recorded as written texts which contained the word Reformism and selected and obtained from the following official Website. The collected documents analyzed through Discourse Analysis to elicit and specify the criteria for Reformism in Iran. The results indicated that: Reformism is essential and required, and has to implement in the country; Reformism should be value directed and comply with principles of Islam and the Revolution; the exact definition of Reformism is needed to specify the goals; the Reformism should be organized and controlled from a powerful and aware center according to Constitution foundation; comprehensiveness and concordance, reforms have to implement in all areas in the society synchronically; a tolerable and influential center should control the Reformism to avoid immethodically, and the structure of the Constitution has to protect in Reformism issues.این پژوهش به بررسی جایگاه گفتمانهای "اسلام سیاسی فقاهتی" و "اسلام سیاسی لیبرال" در "مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران" در سال 1358 ه.ش میپردازد. هدف این تحقیق، فهم بهتر محل نزاع بین گفتمانهای ذکر شده در باب پیشنویس قانون اساسی است تا از این طریق بتوان به شناخت بهتری از گفتمانهای مذکور و قانون اساسی دست یافت. در واقع پرسش اصلی پژوهش این است که محل نزاع گفتمانهای مورد نظر در قبال پیشنویس در مجلس بررسی نهایی قانون اساسی ج.ا.ا چه بوده است؛ برای پاسخ به این پرسش، مشروح مذاکرات "مجلس بررسی نهایی قانون اساسی" و خاطرات و مصاحبههای نمایندگان این مجلس و کسانی که در روند تهیه پیشنویس قانون اساسی نقش داشتند، با استفاده از نظریه گفتمان لاکلا و موفه مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین در "مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران" که "مجلس خبرگان قانون اساسی" نیز نامیده میشود، گفتمان اسلام سیاسی لیبرال با تاکید بر مفاهیمی مانند آزادی، حاکمیت ملی و حکومت قانون در مقابل گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی که بر "ولایت فقه و فقیه" بر جامعه، اسلامیسازی جامعه و برپا داشتن حدود و قوانین الهی تاکید میکرد، قرار گرفت؛ اما در نهایت گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی به دلیل در دست داشتن اکثریت مطلق کرسیهای مجلس بررسی نهایی قانون اساسی و فضای انقلابی حاکم بر جامعه و مجلس بررسی نهایی قانون اساسی، توانست قانون اساسی را بر اساس گفتمان خود تدوین و تصویب کند.https://jcrir.ut.ac.ir/article_76461_3eee680a58722ef975358a19c7406cc9.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73682420200601Humanism Criticismاومانیسم در سنجه نقد456676459ENAliAsgariyazdiAssociate Professor, Department of Theoretical Foundations of Islam, Tehran University, Tehran, IRAN.0009-0009-5733-5112AbbasMousavi HashemiPh.D. Student, Theoretical Foundations of Islam, Tehran University, Tehran, IRAN.Journal Article20200110Humanism in modern western civilization is a fundamental idea. Underlying root, perhaps, in contradiction of the contemporary West with the Iran Islamic Revolution hidden in the humanistic nature of modernity, since the modern west pivotal view in all dimensions of life is humanistic, and human-like rather than God-oriented one. To this aim, a critical method used. Humanism has two meanings: first, the humans’ rights, kept and their dignity and then, attach prime importance to humans on all grounds. Based on the first, it reduces the possibility of humanism criticism and will display only as an indisputable fact in the past and the present. Humanism term employment of the outside its life domain, along with appendixes such as Islamic, etc. is unnecessary and even forged and incorrect. Concerning the second interpretation, humanism can cultivate from two aspects. First, from the viewpoint of intra thought school and then, from the perspective of inter thought school. Fundamental self-contradiction (either in theory dimension or in practice dimension), is the most basic fault that has made the human-oriented thought school facing crises. The unjust extension of humanism to the outside of its life forms the most basic inter critique of thought school.<br /> اومانیسم بنیادیترین ایده تمدن مدرن غرب است. شاید اساسیترین ریشه تضاد غرب مدرن با انقلاب اسلامی ایران در ماهیت اومانیستی مدرنیته پنهان باشد؛ زیرا نگاه محوری غرب مدرن در همه ابعاد زندگی انسانگرایانه و انساندوستانه است نه خداگرا. این مقاله به همین دلیل سکولار است. بنابراین، با تشریح اومانیسم، این مقاله نظر انتقادی نسبت به آن خواهد داشت. با مرور انسانگرایی، دو مفهوم نمایش داده میشود: گاه به معنای این است که حقوق انسانها به رسمیت شناخته میشود، حفظ میشود و کرامت آنها مورد توجه قرار نمیگیرد و گاهی به معنای تعلق اهمیت اصلی به انسان در هر زمینهای است. <br />تفسیر اول احتمال انتقاد از اومانیسم را کاهش میدهد و فقط به عنوان یک واقعیت بیرونی در گذشته و زمان حال، انسان را به نمایش میگذارد. بر این اساس، استفاده از اصطلاح اومانیسم در خارج از حیطه زندگی خود و همراه با ضمائم مانند اسلامی و غیره غیر ضروری و حتی جعلی و نادرست است. <br />در تعبیر دوم ، اومانیسم از دو جنبه قابل پرورش است. اول از نظر مکتب فکری داخل و دوم از دیدگاه مکتب فکری. <br />خود تضاد درونی (چه در بعد تئوری و چه در بعد عملی) ، اساسیترین تقصیری است که مکتب فکری انسانمحور را با بحران مواجه کرده است. گسترش ناعادلانه اومانیسم به خارج از زندگی آن نیز اساسیترین انتقاد مکتب فکری را تشکیل میدهد.https://jcrir.ut.ac.ir/article_76459_db74d310449cd2e2d4bebfa9f483f3f0.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73682420200601Imam Khomeini’s Intellectual Foundations and Indicators of Political Action in the Arena of Domestic Policyبنیانهای فکری امام خمینی و شاخص های کنش سیاسی در عرصه سیاست داخلی678676458ENHussainKhaniAssistant professor, Department of Political Science, Payam-e-Noor University, Tehran, IRAN.Mohammad JafarJavadi ArjmandAssociate professor, Department of Political Science, University of Tehran , Tehran, IRAN.Journal Article20200108Foundation and management of the newly established Islamic Republic of Iran system based on Imam Khomeini’s intellectual bases, including God-centeredness, obligation- centeredness attitudes, and association of religiosity and politics, gave rise to the formation of a specific model on the lofty religion of Islam by him. In Imam’s view, Islam does not ignore anything, and jurisprudence is the real and complete theory for the management of human and society from the cradle to the grave. On this basis, jurisprudence has useful and practical functions, which, due to its divine inspiration roots, holds power to detect the expedition and interest of the nation. In this way, in Imam’s practical stances during and after the formation of the Islamic government, the creation of political structures proportional to the Islamic commandments to supply the interests of the society is observed. In this writing, the experience of the managerial first decade in the establishment of the Islamic Republic of Iran period. It is possible to pose four indicators for Imam Khomeini’s political action including "giving shape to the political organization of the government," "compilation of the Constitution," "orientation and leadership of the holy defense" and "establishment of the Expediency Discernment Council" which shows the Islamic Republic Founder’s politics in the domestic arena.بنیانگذاری و مدیریت نظام تازه تأسیس جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر بنیانهای فکری امامخمینی(ره) شامل خدامحوری، تکلیفگرایی و تلازم دیانت و سیاست، باعث شکلگیری الگوی سیاسی خاصی پیرامون دلالتهای متعالی اسلام، توسط ایشان گردید. به عقیده امام (ره) اسلام از هیچ چیز غافل نیست و فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان و جامعه از گهواره تا گور است. بر این اساس، فقه کارکردهای مفید و مؤثری دارد که به دلیل ریشههای وحیانی آن، قدرت تشخیص مصلحت امت و منفعت ملت را خواهد داشت. بدینسان، در مواضع عملی امام (ره) در اثناء و پس از تشکیل حکومت اسلامی، شاهد ایجاد ساختارهای سیاسی متناسب با فرامین اسلامی به منظور تأمین مصالح جامعه هستیم. در این نوشتار با بررسی تجربه دهه نخست مدیریتی در دوره تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران، برای سیاستورزی امام خمینی (ره) میتوان پنج شاخص «شکلدهی به سازمان سیاسی حکومت»، «تدوین قانون اساسی»، «مدیریت رخداد تسخیر سفارت امریکا و تعبیر انقلاب بزرگتر»، «هدایت و رهبری دفاع مقدس» و «تأسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام» را مطرح نمود که نشاندهنده سیاستورزی بنیانگذار جمهوریاسلامی در عرصه سیاست داخلی است.https://jcrir.ut.ac.ir/article_76458_b8e87b796f17090a9b3307f3f67f5e1d.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73682420200601Investigating the Effect of Time and Place on Contraction and Expansion of the Authority of the Islamic Rulerبررسی نقش زمان و مکان بر قبض و بسط اقتدار حاکم اسلامی8711076462ENAfsanehTorkashvandPh.D. Student in Jurisprudence and Fundamentals of Law, Khomein Islamic Azad University, Khomein, IRAN.0009-0005-7685-9502MahmoodGhayum ZadehProfessor, Department of Law, Saveh Islamic Azad University, Saveh, IRAN.Journal Article20181105The primary basis of the Islamic Republic of Iran's system is the absolute Vilayat-e Faqih, one of the essential concepts in Shiite jurisprudence. Vali-e Faqih cannot solve modern problems and problems of contemporary society only with primary and secondary commands. Instead, using the element of expediency, governmental rule, the law of essential and more important, and the consideration of time and place, can solve emerging problems. The present study aimed to explain the impact of time and place on contraction and expansion of the empowerment of the Islamic ruler’s authority and propose new theoretical researching the use of absolute Vilayat-e Faqih for facilitating community affairs. To this aim, the role of time and place in ijtihad, commands, the emergence of new topics, discovering new investigating the effect of time and place on contraction and expansion of the authority of the Islamic Ruler.ولایت مطلقه فقیه از مهمترین مفاهیم در فقه شیعه به شمار میرود که پایه اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران است و التزام به اجتهاد ولایت مطلقه فقیه در زمان و مکان حاضر امری منطقی است. لفظ ولایت از واژههایی است که علاوه بر کاربرد لغوی در حوزههای دیگری همانند، فقه، عرفان، کلام و... بهکار رفته است. موضوع ولایت فقیه از جمله مباحث فقهی است که به تفصیل بیان شده و در قرآن نیز خود لفظ و مشتقاتش 233 با تکرار شده است. پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که آیا ارتباطی بین ولایت مطلقه فقیه با نقش زمان و مکان در اجتهاد وجود دارد؟ این پژوهش به روش توصیفی، تحلیلی و با بهرهگیری از منابع معتبر به بررسی چگونگی ارتباط ولایت مطلقه فقیه با نقش زمان و مکان در اجتهاد پرداخته است. نتیجه این پژوهش نشان میدهد دیدگاه فقهای شیعه در مورد ارتباط ولایت مطلقه فقیه با نقش زمان و مکان از نظر تعریف مسئله متفاوت است اما از نظر مفهوم دارای یک مصداق واحد است.https://jcrir.ut.ac.ir/article_76462_d8a791d3ce82e6a2cda374fe6f245c6d.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73682420200601Understanding the Power of Hezbollah: the Secret to its Victories, and its Permanence in the Lebanese Political Arenaدرک قدرت حزب الله: راز پیروزی های آن و ماندگاری آن در عرصه سیاسی لبنان11113176457ENAliBagheri DolatabadiAssociate Professor, Department of Political Science, Yasouj University, Yasouj, IRAN.MehdiBeigiPh.D. International Relations, Allameh Tabatabaei University, Tehran, IRAN.ĀʾichaChoulM.A. International Relations, Ahlul Bayt International University of Iran, Tunisia, TUNISIA.Journal Article20200114Over the past four decades, Hezbollah has thrived in achieving widespread political and military success in Lebanon. All this while the group has been under constant external pressure as well as internal conspiracies to weaken it. The main question that comes to mind is, ‘how was Hezbollah able to overcome these problems? And what is the role of the Islamic Republic of Iran in this regard? The research hypothesis emphasizes Hezbollah’s strengthening of its soft power as well as the impact of the Islamic Revolution's pattern on the successes of Hezbollah. The result, with the descriptive-analytical method, shows that Lebanon’s Hezbollah relies on the concepts of divine grace and help, the culture of resistance, jihad, and martyrdom, the spiritual position of the Leadership and the principle of The guardianship of the Islamic jurist (Velayat-e Faqih), courage and resilience against foreign enemies, Acting to serve the deprived areas, and the proper use of media, which joined together have strengthened Hezbollah’s soft power. Accordingly, Hezbollah's soft power has continuously reproduced, and along with its hard power, it has become a factor that contributes to Hezbollah’s admiration. That is why much of the West's efforts, after failing to disarm Hezbollah, have been to defeat and silent its soft power.طی چهار دهه گذشته حزب الله موفق گردیده موفقیتهای گستردهای در عرصه سیاسی و نظامی لبنان کسب نماید. این در حالی است که این گروه پیوسته تحت فشار خارجی و نیز توطئههای داخلی برای تضعیف ساختن آن بوده است. سوال اصلی که مطرح میشود این است که حزب الله چگونه توانسته بر این مشکلات فائق آید؟ و نقش جمهوری اسلامی ایران در این خصوص چه بوده است؟ فرضیه پژوهش به توجه حزب الله به تقویت قدرت نرم خود و نیز تاثیر الگوبخشی انقلاب اسلامی در موفقیتهای حزب الله تاکید دارد. یافتههای پژوهش که با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی به دست آمده، نشان میدهد حزب الله لبنان با تکیه بر مفاهیم لطف و نصرت الهی، فرهنگ مقاومت، جهاد و شهادت، جایگاه معنوی رهبری و اصل ولایت فقیه، شجاعت و مقاومت در برابر دشمن خارجی، نهضت خدمترسانی به مناطق محروم و استفاده صحیح از رسانه برای تصویرسازی، به تقویت بعد نرم قدرت خود پرداخته است. بر این اساس قدرت نرم حزب الله پیوسته بازتولید شده و در کنار قدرت سخت به عامل محبوبیت این گروه تبدیل گردیده است. به همین خاطر بخش عمدهای از تلاش غرب پس از ناکامی در خلع سلاح حزب الله، به خنثیسازی قدرت نرم آن در منطقه معطوف گشته است.https://jcrir.ut.ac.ir/article_76457_d0fbd89113e471d83918e1bef413bd75.pdf