University of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73682520200901An Inquiry Model for Explanation of Seeking Honor and Self-Esteem in the Foreign Policy of the Islamic Revolution (1980-1998)الگویی جستاری برای تبیین عزت طلبی در سیاست خارجی انقلاب اسلامی12276968ENHassanKhodadiAssistant Professor, Department of Islamic Studies of Theology, University of Mazandaran, Mazandaran, IRAN.Journal Article20200115With the emergence of the Islamic Revolution in Iran, it is questionable whether a theoretical framework can provide for the components of foreign policy called the Islamic Revolution's self-esteem. Those who believe in "Dignifying Foreign Policy" find that in the foreign policy of the Islamic Revolution, the "Motive of Dignity" has a special place and position, so that during the eight-year war, the priorities of the national interests of Iranians are not economy nor welfare but religious and national honor. On the other hand, all disputing theories of international relations based on modern mono-dimensional anthropology have diminished the importance of self-esteem as an independent human stimulus, and there is no theory based on the stimulus of the soul and human need for self-esteem. The present study by the hypothesis that other concepts (like self-esteem) can explain to clarify the disputes of the Islamic Republic of Iran during the imposed war by using the idea of self-confidence; To this end, this concept divided into three components: "Voluntary Limitation in Disputes," "Priority of Identity" and "Honor Seeking" and explains the foreign policy of the Islamic Revolution from 1980 to 1988.با پیدایش انقلاب اسلامی ایران، سخن بر سر این است که آیا میتوان برای مؤلفههای موجود در سیاست خارجی موسوم به عزت طلبِی انقلاب اسلامی، چارچوبی تئوریک ارائه داد؟ باورمندان به «سیاست خارجی منزلت طلب» بر این باورند که در سیاست خارجی انقلاب اسلامی، «سائقة عزت طلبی» حضور و جایگاه ویژهای داشته و دارد، بطوریکه در طول هشت سال جنگ، اولویتهای منافع ملی ایرانیان را نه اقتصاد و رفاه که منزلت طلبی مذهبی و ملی تعیین میکرد. <br />از سویی دیگر کلیه نظریههای متعارض روابط بین الملل که بر مبنای انسان شناسی تک ساحتی مدرن استوارند، اهمیت عزت طلبی را به عنوان محرک و رانة مستقل انسانی کاهش داده و هیچ نظریهای وجود ندارد که مبتنی بر محرک روح و نیاز انسان به عزت نفس باشد. مقالة حاضر با این فرضیه که حتماً مفاهیم دیگری (عزت جوئی) نیز میتوانند مسائل را تبیین کنند، سعی میکند تا منازعات ج.ا.ایران در دوران جنگ تحمیلی را با استفاده از مفهوم عزّتجوئی تبیین کند. بدین منظور این مفهوم به سه مؤلّفۀ «محدودیّت خودخواسته در منازعات»، «اولویّت هویّت» و «منزلت جوئی» تبدیل و سیاست خارجی انقلاب اسلامی در دوران 1359 الی 1367 را توضیح و تبیین میکند.https://jcrir.ut.ac.ir/article_76968_d902b83b8bdc6da594e0c05be4e6ca86.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73682520200901Characteristics of Orientalist Historiography in Contemporary Iran (Qajar to Islamic Revolution)شاخصههای تاریخ نگاری مستشرقان در ایران معاصر234477354ENEssaMolavi VardanjaniPh.D. Student of Islamic Revolution, Qom University of Islamic Education, Qom, IRAN.HussainArjiniAssistant Professor, Department of Islamic Revolution, Qom University of Islamic Education, Qom, IRAN.SedigheMalaklouPh.D. Department of Quran and Hadith Sciences, Tarbiat Modarres University, Tehran, IRAN.Journal Article20191128A researcher in the field of history pays attention to the science of the historiographies characteristics presented by different sects. The present study aimed to survey the most important features of Orientalist historiography in contemporary Iran. Based on the results, the components of colonial Orientalist historiography origins are as follows: the distortion and denial of Islam, the perversion and humiliation of independence movements such as the tobacco movement, the constitutional movement, de-identification of societies to dominate nations, and exploiting community historians to achieve their colonial goals. To this aim used descriptive and analytical method, based on the sources written by these historians.<br /> علم به خصوصیات تاریخ نگاری هایی که از سوی جریانهای مختلف ارائه میگردد، برای پژوهشگر حوزه تاریخ از اهمیت ویژهای برخوردار است. به این خاطر ضرورت دارد به واکاوی چنین خصائصی پرداخته شود. بر این اساس، مسئله تحقیق پیش رو، پرداختن به مهمترین شاخصههای تاریخ نگاری مستشرقین در دوران معاصر ایران است. دستاوردهای تحقیق حاضر نشان میدهد خاستگاه جریان تاریخ نگاری مستشرقان وابسته به استعمار، از مؤلفههایی چون تحریف و انکار اسلام، تحریف و تحقیر نهضتهای استقلال طلبانه مانند جنبش تنباکو، نهضت مشروطه؛ هویت زدایی جوامع جهت سیطره بر ملتها و بهره برداری از مورخین جوامع، برای نیل به اهداف استعماری خویش برخوردار است. مقاله حاضر بر آن است تا با روش توصیفی و تحلیلی، بر پایه نگاهی بر منابع نوشته شده توسط این جریان تاریخ نگار، به بررسی شاخصترین مؤلفههای این آثار بپردازد.https://jcrir.ut.ac.ir/article_77354_7d2eef6e23e317b60235244085d77f17.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73682520200901Contextual Analysis of the Formation of the Tunisian Revolution: In Search of Dignityبازشناسی زمینههای شکلگیری انقلاب تونس: در جستجوی کرامت456876972ENAliAshraf NazariAssociate Professor, Department of Political Science, University of Tehran, Tehran, IRAN.MohammadSayyadiPh.D. Student, Political Science, University of Tehran, Tehran, IRAN.FaezehMoradi HaghighiPh.D. Political Science, University of Tehran, Tehran, IRAN.Journal Article20191208The public considers sociopolitical revolutions and movements as phenomena that occur suddenly and unpredictably. Still, these phenomena carry historical content and stem from sophisticated sociopolitical, cultural, and economic factors in the view of political scientists. Such a view provides the context in which sociopolitical revolutions and movements are analyzed, not in a single cause, but based on a diverse range of factors, to investigate the consequences. In this situation, the factors affecting the formation of sociopolitical phenomena are investigated at the level of structural analysis. The structural look at the factors influencing the formation of sociopolitical revolutions allows the researcher to explain the various fields affecting revolutions, and by examining the role of political agents in the creation of political structures and their impact on structures offers multi-factor analysis.<br /> Therefore, what is essential in this study is to look at those structural factors that have hidden in political, economic, cultural, and even historical contexts. Hence, they need to compare with political agents. Still, the setting for entering such a look gives through a review of historical data that, with a historical sequence resulted in political events that took place in the Tunisian revolution in 2011. The present study aimed to investigate the structures that had an impact on the Jasmine revolution as well as the agency of Tunisian people. Our analysis demonstrates that the Tunisian revolution in 2011 took place based on the interaction of structure and agency. Political, economic, cultural, and religious structures provided the context for the agency of Tunisians. They were searching for dignity that had been ignored during the last decades and resulted in the Jasmine revolution.جنبشها و انقلابهای سیاسی ـ اجتماعی برای عموم به مثابهی پدیدههایی جلوه میکنند که وجه مشخصهشان، در وقوع یکباره و غیرقابل پیشبینی نهفته است اما این پدیدهها از نظر تحلیلگران علم سیاست، حامل محتوای تاریخی و ناشی از عوامل پیچیدهی سیاسی ـ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هستند. چنین نگاهی زمینهای را فراهم میکند که انقلابها و جنبش ـ های سیاسی ـ اجتماعی، نه به شکل تکعلّتی بلکه بر مبنای مجموعهی متنوعی از عوامل تحلیل شوند تا امکان بررسی پیامدها و آسیبشناسی آنها نیز فراهم شود. در چنین شرایطی بررسی عوامل تأثیرگذار بر شکلگیری پدیدههای سیاسی ـ اجتماعی در سطح تحلیل ساختاری انجام میشود. نگاه ساختاری به عوامل تأثیرگذار در شکلگیری انقلابهای سیاسی ـ اجتماعی، این امکان را به پژوهشگر میدهد که زمینههای مختلفِ موثر بر انقلابها را توضیح دهد و با بررسی نقش کارگزاران سیاسی در شکلگیری ساختارهای سیاسی و البته تأثیرپذیری آنان از ساختارها، تحلیلی چند عاملی ارائه دهد. بنابراین آنچه در پژوهش حاضر اهمیت دارد، بررسی آن دسته از عوامل ساختاری است که خود را در قالبهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی تاریخی پنهان ساختهاند و از همین رو، نیازمند واکاوی در نسبت با کارگزاران سیاسی هستند. با این حال، زمینهی ورود به چنین نگاهی از رهگذر بررسی آن دسته از دادههای تاریخی فراهم میشود که با توالی تاریخیشان، به رویدادهای سیاسی رخداده در انقلاب تونس در سال 2011م منجر شدهاند.https://jcrir.ut.ac.ir/article_76972_af55c29f570ba20007042360a6a91837.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73682520200901General Economic Principles of Modern Islamic Civilization Based on the Prophetic Traditionاصول کلی اقتصادی تمّدن نوین اسلامی بر اساس سنّت نبوی699277796ENHamedJokarAssistant Professor, Department of Theology and Islamic Thought, Imam Khomeini International University, Qazvin, IRAN.0000-0002-0310-6711Mohamad AliMahdaviradAssociate Professor, Department of Quran and Hadith, University of Tehran, College of Farabi, Qom, IRAN.Journal Article20190119The Prophet's performance in the economic interactions of the prophetic government includes principles and axes that, in addition to explaining the Islamic religion's view of the worldly affairs, also represent the desirable structure of the economic system in modern Islamic civilization. He, as the position of the Islamic government ruler, has managed the economic affairs of the government and the implementation of divine commands in the financial field in Islamic society. Therefore the Prophet dealt with matters related to the area of economics, including earning income, work, and employment, tax affairs, and various tacts in this regard show the correct position of these matters in the system of Islamic civilization. One of the essential approaches to obtain the economic model of modern Islamic culture is to extract general rules from the prophet’s Sira and delegate the responsibility of formulating administrative laws to economic thinkers. The present study has collected the most important financial components of the Prophetic tradition by the library-documentary method, and with a descriptive-analytical view of historical issues. Based on the results, different principles extract, such as an emphasis on employment, encouraging production, fighting poverty, fighting aristocracy, justice, the rule of the religious tenets over economic activities, etc.عملکرد پیامبر<sup>(ص)</sup> در تعاملات اقتصادی حکومت نبوی<sup>(ص)</sup> در بردارنده اصول و محورهایی است که علاوه بر تبیین نوع نگاه دین اسلام به امور دنیوی، نمایانگر ساختار مطلوب نظام اقتصادی در تمّدن نوین اسلامی نیز هست. چه اینکه پیامبر<sup>(ص)</sup> در جایگاه زمامدار حکومت اسلامی, به تدبیر امور اقتصادی حکومت و اجرای فرامین الهی در زمینه اقتصادی در جامعه اسلامی پرداخته است. بنابر این شیوه مواجهه ایشان با امور مربوط به حوزه اقتصاد اعم از کسب درآمد، کار و اشتغال، امور مالیاتی و ..., همچنین تدبیرهای گونهگون آن بزرگوار در این خصوص, نشان دهنده جایگاه صحیح این امور در منظومه تمّدن اسلامی است. برای به دست آوردن الگوی اقتصادی تمدن نوین اسلامی یکی از مهمترین رویکردها استخراج قواعد کلی از سیره نبوی و واگذاری مسئولیت تدوین قوانین اجرایی بر عهده اندیشمندان اقتصادی است. این مقاله با روش کتابخانهایـ اسنادی, و با نگاهی توصیفی ـ تحلیلی به مباحث تاریخی, مهمترین مؤلفههای اقتصادی سنت نبوی را گردآورده که ثمره آن دستیابی به اصولی همچون: تاکید بر اشتغال، ترغیب به تولید، مبارزه با فقر، مبارزه با اشرافیت، عدالت محوری, حاکمیت مبانی دینی بر کنشهای اقتصادی و ... است در این میان دو عامل اخیر, نسبت به دیگر موارد, از جامعیت بیشتری برخوردارند و در طراحی اصول اقتصادی تمّدن نوین اسلامی نیز باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. کاربست این اصول در نظامهای اقتصادی انقلابهای اسلامی, میتواند نظام اقتصادی مطلوب در تمّدن نوین اسلامی را به تصویر بکشد. https://jcrir.ut.ac.ir/article_77796_a3a8c3fc75e1ea8d6a74c98c6edab0c9.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73682520200901Philosophical Evaluation from Science and Technology in a Replacing Civilization with Emphasis on Critical Re-reading of Modern Scienceارزیابی فلسفی از چشمانداز علم و فناوری در تمدن جایگزین شونده (با تاکید بر بازخوانی انتقادی علم مدرن)9311677795ENSayyed BagherSayyednejadAssistant Professor, Department of History, Civilization and Islamic Revolution, University of Tehran, Tehran, IRAN.Journal Article20200202In the present study, the dignity of science and technology in modern civilizations is evaluated as the vital status of the ontological and of "Being" and "Not-Being" type, while emphasizing that the problem description in religious models of new civilization cannot be reduced to the acquisition of modern and strategic science and technologies; Accordingly, this article, while reviewing and critically interpreting Modern Science, in its philosophical and final evaluation of the perspective of science and technology in alternative civilization, emphasizes that the question is the question of "one distinctive awareness infrastructure for thinking," and "redefinition and quality of confrontation with science and technology." While has presented a different configuration of these relations and civilization-making structures that make a difference the way of facing the world and science. Regarding the experiments and the existing capacities after the Islamic Revolution, the transformation of a modern civilization formed how and around what very different and distinct theoretical organization or concept. As a conclusion, while trying to explain the religion of religious society, it emphasizes that science and technology are "Detrimental," "Direction-Finder," and "Renewable" phenomena. Therefore, the religion-based culture and order as the point of consensus and unity of all religions and spiritualists, start their identity limits vis-à-vis science and technology by distancing from the materialistic configurations and technical thought, without negating the science and technology.در مطالعه حاضر، شأن علم و فناوری در تمدنهای نوین، شأنی حیاتی از نوع انتولوژیک و بود و نبود، ارزیابی شده و در عین حال، تأکید میشود که صورت مسأله در الگوهای دینی، قابل تقلیل به تحصیل علم و فناوریهای مدرن یا راهبردی نیست. از این رو، این مقاله ضمن بازخوانی و تقریر انتقادی از علم و فناوری مدرن، در ارزیابی فلسفی از چشمانداز علم و فناوری در تمدن دینْبنیاد، تأکید میکند که مسأله فرارو، مسألهی «یک سازمان آگاهیِ متمایز از تفکر مدرن» و با روح و روحیه معنوی است؛ به گونهای که در ذیل آن، صورتبندی متفاوتی از این نسبتها و سازههای تمدنسازِ علمی، ارائه شده و از اساس، نحوة مواجهه با جهان و علم را متمایز سازد. در همین راستا، با اشاره به تجربهها و ظرفیتهای موجود در دوره پس از انقلاب اسلامی، موضوع به این شکل پیگیری میشود که دگرْبودِ تمدن مدرن، چگونه و حول چه سازمان نظری و یا مفهومِ به شدّتِ متفاوت و متمایزی، شکل میگیرد. در جمعبندی نهایی، ضمن تلاش برای تبیین دینی از تمدن دینی، تأکید مینماید که علم و فناوری، پدیدههایی بغایت «تعیینکننده»، «جهتیابنده» و «نوشوندهای» هستند. از این رو، تمدن و نظم «دینْبنیاد»، به عنوان نقطه وفاق و اتّحاد همه ادیان و معنویتگرایان، حدّ هویتی خود را در علم و فناوری با فاصلهگیری از صورتبندیهای ماتریالیستی و تفکر تکنیکال آغاز میکند؛ بدون آنکه علم و فناوری را منتفی سازد.https://jcrir.ut.ac.ir/article_77795_fea38c112889c2926f921f6cc70d2730.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73682520200901The United States Sanctions against the Islamic Republic of Iran; from Unilateralism to Violations of International Human Rightsتحریمهای ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران؛ از یک جانبهگرایی گرفته تا نقض حقوق بین الملل بشر11714277797ENFarzanehDashtiAssistant Professor, Department of Political Science, Payame Noor University, Abadan, IRAN.BizhanMirzaieAssistant Professor, Department of Political Science, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, IRAN.JasiehJahanmaneshMSc, Regional Studies, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, IRAN.Journal Article20200630Today, the global system is formed based on multilateralism, which is based on international relations and the origin of international organizations and institutions. But this matter is endangered by the unilateralism pursued by the United States of America. Coercive unilateral measures such as sanctions, threats, military intervention, and even measures such as withdrawal from international treaties are exerted at high levels. Therefore, such actions by a country, which considers itself protector of the human rights and interests of the international police, are contrary to the international law and the United Nations Charter and must be opposed by the international community. This study has adopted a descriptive-analytical approach and is based on internationally accepted documents and procedures. Data collection is done using library and internet tools and relying on objective data. In this study, we seek to answer the critical question of whether the United States' unilateral and hostile sanctions against the Islamic Republic of Iran are legitimate in terms of international law and human rights. Our initial answer (hypothesis) to this question is that the hostile actions of the United States of America against the Iranian people are blatant violations of international human rights law following the resolutions of the UN and the Human Rights Council. The fundamental rights of the Iranian people, such health, life, and the right to development, in all its legitimate respects, have been directly influenced by the hostile and unilateral actions of the United States, and have a worrying impact on the human rights and life of the Iranians. The United States' actions also impede the establishment of lasting and comprehensive peace and security in the international arena. The purpose of this study, therefore, is to examine and evaluate the contradictions between the sanctions as one of the most essential enforced and hostile actions of the United States' government against the economic resources of the Iranian state and nation from the perspective of the international law and human rights.امروزه نظام جهانی بر پایه چندجانبهگرایی شکل گرفته است. اما این مهم با اقدامات قهری یکجانبه امریکا به مخاطره افتاده است. لذا این اعمال از سوی کشوری که خود را حافظ منافع حقوق بشری و پلیس بینالملل میداند، بیشک مغایر با حقوق بینالملل و منشور ملل متحد است. این پژوهش با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی و با استناد به اسناد و رویههای بینالمللی تدوین گردیده و همچنین گردآوری دادهها با استفاده از ابزار کتابخانهای و اینترنتی با تکیه بر دادههای عینی صورت پذیرفته است. هدف از این پژوهش، بررسی تعارضات تحریمها به عنوان یکی از مهمترین اقدامات قهری و خصمانه دولت آمریکا علیه منابع اقتصادی دولت و ملت ایران از منظر حقوق بشر است. از این رو پژوهش حاضر بر آن است تا به این پرسش اصلی پاسخ دهد که آیا تحریمهای یکجانبه و خصمانه ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران از نظر حقوق بینالملل و حقوق بشر مشروع است؟ فرضیه آن است که اقدامات خصمانه، بنابر قطعنامههای سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر، نقض آشکار حقوق بشر و خلاف عرف بینالملل است. حقوق اساسی مردم ایران نظیر حق سلامت، حق حیات و حق توسعه در تمام ابعاد مشروع آن, تحت تاثیر مستقیم اقدامات خصمانه و یکجانبه آمریکا قرار گرفته است و آثار نگرانکنندهای بر حقوق و حیات انسانی مردم ایران در پی داشته و خواهد داشت. همچنین مانع تحقق صلح و امنیت پایدار و فراگیر در عرصه بینالمللی است.https://jcrir.ut.ac.ir/article_77797_e45dd8b795e94c79bd4fdaaeed93b8a2.pdf