University of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73682620201201A Constructivist Analysis of the Formation of ISIS in Iraq and its Challenges and Opportunities for Iranتحلیلی سازنده از شکل گیری داعش در عراق و چالش ها و فرصت های آن برای ایران12078971ENSayyed MohammadMousaviAssociate Professor, Department of Political Science, Payame Noor University, Tehran, IRAN.Journal Article20201216A Takfiri is a Muslim who accuses another Muslim or an adherent of another Abrahamic faith of apostasy. The accusation itself is called Takfir, derived from the word kafir (unbeliever). The emergence of <strong>ISIS</strong> in the Middle East region and the territories in the vicinity of the Islamic Republic of Iran, as well as the support of some of the regional and extra-regional countries of this current, have led to profound changes in the local equations. The purpose of the present article is to examine one of the Middle East's fundamental problems in recent years is the emergence of Takfiri Terrorist groups particularly in Iraq. It is necessary to evaluate the theoretical emergence of the phenomenon of ISIS in this country. In terms of cultural and ethnic diversities, Iraq has always been involved with terrorist movements. A typical example of this phenomenon is the emergence and empowerment of ISIS. The control of ISIS over large Iraq and Syria areas has surprised many scholars in political and security circles. The main question is; ‘what platforms and components have been influential in the empowerment of ISIS in Iraq?’ Therefore, the main question to be explored in this study is: ‘what causes and factors led to the formation of ISIS in Iraq?’ Using a theoretical framework and a constructivist methodology and the consideration of the ontological categories that have an excellent capability to explain the emergence of ISIS in Iraq, this paper examined subjective and objective causes of ISIS's formation in Iraq.<span lang="fa">تکفیری مسلمانی است که مسلمان دیگری یا پیرو ایمان ابراهیمی دیگر را به ارتداد متهم می کند. خود این اتهام تکفیر خوانده می شود که از کلمه کافر (کافر) گرفته شده است. ظهور داعش در منطقه خاورمیانه و سرزمین های مجاور جمهوری اسلامی ایران و همچنین حمایت برخی از کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای این جریان ، منجر به تغییرات عمیقی در معادلات محلی شده است. . هدف مقاله حاضر بررسی یکی از مشکلات اساسی خاورمیانه در سالهای اخیر ظهور گروههای تروریستی تکفیری به ویژه در عراق است. ارزیابی ظهور نظری پدیده داعش در این کشور ضروری است. از نظر تنوع فرهنگی و قومی ، عراق همیشه درگیر جنبش های تروریستی بوده است. یک نمونه معمولی از این پدیده ظهور و توانمندسازی داعش است. کنترل داعش بر مناطق بزرگ عراق و سوریه باعث تعجب بسیاری از محققان محافل سیاسی و امنیتی شده است. سوال اصلی این است: "چه بسترها و مولفه هایی در توانمندسازی داعش در عراق تأثیرگذار بوده است؟" بنابراین ، سوال اصلی که باید در این مطالعه مورد بررسی قرار گیرد این است: "چه عواملی باعث ایجاد داعش در عراق شده است؟" با استفاده از یک چارچوب نظری و این مقاله با استفاده از یک روش سازه گرایانه و در نظر گرفتن دسته های هستی شناختی که توانایی بسیار خوبی در توضیح ظهور داعش در عراق دارند ، به بررسی علل ذهنی و عینی شکل گیری داعش در عراق پرداخت.</span>https://jcrir.ut.ac.ir/article_78971_30997de0f4c15e7d8824eec6d0898f96.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73682620201201Being a Jurist as a Condition for the Islamic Ruler in the Sunni Political Jurisprudenceبررسی شرط اجتهاد در حاکم اسلامی در فقه سیاسی اهل سنت213878972ENSayyed Mohammad RezaMarandiAssistant Professor of Political Jurisprudence at Shahid Beheshti UniversityJournal Article20201216The government and guardianship (Wilaya) have long been one of the most fundamental human societies issues. Prosperity, failure, dignity, and degradation of any society are directly affected by the power presiding over it. Therefore, universities and educational centers have long put the research, clarification, and the teaching of governing theories, principles, and sub-principles in their academic perspective. Both Shias and Sunnis accept guardianship and governance as a principle to a functioning society while disagreeing on the Islamic ruler's qualifying conditions. When theorizing the jurist's control (Wilaya of Faqih), Shia scholars solely assume their take on Islam for granted, almost irrespective of the Sunni perspective. Therefore, people may rightfully ask: ‘what are the Sunnis scholarly and jurisprudential stance on the Islamic jurist's guardianship?’ ‘Is this specific to the Shia world and limited to Shia Jurisprudential (Fiqh) theorizations or Sunnis supporting it?’ What are the privative and affirmative Sunni views for jurisprudence (Fiqaha) as a qualifying condition for the Islamic ruler?’ and ‘what are these views based?’ ‘What traits and requirements are necessary for the Islamic ruler from the Sunni scholarly perspective and whether or not it is possible to deduce the Islamic jurist's guardianship, as an exigent Islamic issue, from the Sunni-recognized Hadiths?’ These are questions to which this article will seek to provide answers from the viewpoint of political jurisprudence.ضرورت اصل ولایت و حکومت در میان شیعه و اهل سنت امری مسلم و پذیرفته شده است و آنچه در اندیشه سیاسی این دو مذهب، مورد اختلاف است شرایط و مصادیق حاکم اسلامی می باشد.<br />در محافل علمی ما عموماً به هنگام نظریه پردازی در خصوص ولایت فقیه ، برداشتهای شیعی از اسلام و دین، مفروض تلقی شده و دیدگاههای اهل سنت ، چندان مورد عنایت قرار نمی گیرد ؛ لذا این سؤال ممکن است مطرح باشد که موضع علمی و فقهی اهل سنت در خصوص ولایت فقیه چیست؟ آیا این مقوله مختص عالم تشیع و نظریه های فقهی شیعه است یا اینکه در میان اهل سنت نیز طرفدارانی دارد؟ و اینکه چه نظرات و دیدگاههایی در میان اهل سنت در خصوص ضرورت فقیه بودن حاکم اسلامی به صورت ایجابی یا سلبی مطرح است؟ و این دیدگاهها برچه مبانی ای استوار هستند؟ و علمای اهل سنت چه صفات و شرایطی را برای حاکم و زمامدار اسلامی ضروری می دانند و آیا می توان ازآن صفات و شرایط، ولایت فقیه یعنی ضرورت فقیه و مجتهد بودن حاکم و زمامدار اسلامی را استنباط کرد؟ و … از جمله سؤالاتی است که این نوشتار درپی بررسی آنها از منظر فقه سیاسی است.https://jcrir.ut.ac.ir/article_78972_fdec0b5694091df3f51294643f4b8538.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73682620201201CIA Performance Assessment of the Occupation of the U.S. Embassy in Tehran on Aban 13, 1358وضعیت سنجی عملکرد سازمان CIA در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در تهران در 13 آبان 1358396078973ENMohammadKaffashPh.D. Student in Islamic Education, Qom University of Islamic Education, Qom, IRANYaghoubTavakoliAssistant Professor, Department of Islamic Revolution, Qom University of Islamic Education, Qom, IRANMohammadHoseiniAssistant professor, Department of Law, Islamic Azad University Tehran Branch, Tehran, IRANJournal Article20201216Iran's strategic position has attracted significant world powers, especially the United States, so the U.S. Central Intelligence Agency (CIA) has continuously monitored Iran's political and social situation. After the Islamic Revolution in Iran, the U.S. sensitivity towards the colonial theory doubled, and consequently, the CIA's espionage and interference in Iran increased. Such a situation was unbearable for Iranians who had a bitter experience of U.S. intervention in their country. Therefore, they considered a visa for the fugitive Shah by the United States as another betrayal. In return for fulfilling their demands, they seized the U.S. embassy in Tehran. With a descriptive-analytical manner, the present study aimed to answer ‘how well the CIA has worked at the U.S. Embassy in resolving the hostage crisis?’ Based on the results, with the hypothesis of CIA formal but covert intervention in Iran at the beginning of the Islamic Revolution and extensive efforts to resolve the U.S. government crisis, the CIA used its espionage process U.S. embassy after the Islamic Revolution with various tools. After capturing the embassy, they carried out many activities, including communicating with Iranian officials, mental espionage, communicating with Islamic movements, using local militias, and sending CIA officers to Iran to free the hostages. Define all these cases in the collection of maintaining colonialism and domination over Iran.ایران به دلیل موقعیتی استراتژیک دارای اهمیت ویژه ای برای قدرت های بزرگ جهان از جمله ایالات متحده آمریکا بوده و بدین جهت سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) به طور دائم کنترل وضعیت سیاسی،اقتصادی ایران را در دستور کار داشته است . اما پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران حساسیت آمریکا با توجه به نظریه استعمارطلبی در مورد این کشور دوچندان می شود و متعاقبا جاسوسی و دخالت سازمان سیا در ایران بیشتر صورت میگیرد . اما چنین وضعیتی برای ایرانی ها که تجربه ی تلخی از دخالت های آمریکا در کشورشان داشتند قابل تحمل نبود بنابراین صدور ویزا برای شاه فراری توسط آمریکا را خیانتی دیگر از این کشور برشمردند و در مقابل تامین خواسته هایشان دست به تسخیر سفارت آمریکا در تهران زدند. این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی ، با پاسخ به این سوال که عملکرد سازمان سیا در سفارت آمریکا و حل بحران گروگان گیری چه اندازه بوده ؟ بافرضیه مداخله رسمی اما مخفی سازمان سیا در امور ایران دراوایل انقلاب اسلامی و تلاش گسترده برای حل بحران دولتی آمریکا ، به نتایجی دست پیدا می کند که حاکی از آن است که سازمان سیا اولا روند جاسوسی خود را پس از انقلاب اسلامی از مکانی در سفارت آمریکا به با ابزارهای مختلف دنبال می کرد و پس از تسخیر سفارت نیز اقدامات بسیاری از جمله ارتباط با مقامات ایرانی ، جاسوسی ذهنی،ارتباط با جنبش های اسلامی ، استفاده از میلیشیای داخلی و ارسال افسران سیا به ایران را جهت آزادسازی گروگان ها انجام می دهد.https://jcrir.ut.ac.ir/article_78973_cce5015a65bc05116feb95bd0c9e5056.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73682620201201Examining the Duties of the Islamic State to Enforce Social Justice From Imam Khomeini's Perspectiveبررسی وظایف دولت اسلامی در تحقق عدالت اجتماعی از دیدگاه امام خمینی(ره)618478974ENSayyed AlaeddinShahrokhiDepartment of History
Faculty of Literature and Humanities
Lurestan university0000-0001-9041-1281Journal Article20201216Justice is a concept that has always been of interest to scientists and thinkers. In the Holy Quran, one of the primary purposes of sending prophets is to establish justice among the people. Achieving this great goal is the duty of governments, but it has always faced many obstacles and problems. Imam Khomeini, as a scholar of Islam and justice Seeker, with a deep understanding of the importance of justice in the Qur'an and Sunnah and the fact that many of the problems and difficulties of the society are rooted in the disbelief or confrontation of the rulers with justice has been commented on many times. This research has been done descriptively and analytically, and its findings indicate that, according to Imam Khomeini, the Islamic government is responsible for eliminating oppression, discrimination, and justice in society and should prioritize this issue and Work through practical solutions to achieve this. He points to some of the essential topics and tasks of the Islamic State in this regard, such as self-sufficiency and independence by eliminating colonial domination, emphasizing internal forces and facilities with public participation, fair distribution of wealth for the benefit of the deprived. In the face of the income and class gap, while considering the criterion of valuing science and piety, establishing equality in all dimensions, including against the law, in elections, in having cultural, political, and economic opportunities, abandoning hereditary, racial, aristocratic and similar privileges.عدالت مفهومی است که همواره مورد توجه دانشمندان و متفکران قرار داشته است. در قرآن مجید یکی از اهداف اصلی فرستادن پیامبران اقامه عدل و قسط در میان مردم ذکر شده است.تحقق این هدف عالی از وظایف دولت ها و حکومت ها می باشد اما همواره با موانع و مشگل های متعدد روبرو شده است. امام خمینی(ره) به عنوان عالمی اسلام شناس و عدالت خواه ، با درک عمیق از اهمیت عدالت در قرآن و سنت و این که ریشه بسیاری از نابسامانیها و مشگلات جامعه در بیاعتنایی و یا مقابلة حاکمان با عدالت است بارها در این مورد اظهار نظر نمود.<br />این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی انجام پذیرفته است و یافته های آن بیانگر آنست که از نظر امام خمینی(ره)، دولت اسلامی برای رفع ظلم و تبعیض و اجرای عدالت در جامعه مسئول قلمداد نموده و باید با اولویت قرار دادن این موضوع و از طریق راهکارهای کارآمد برای نیل به این مهم تلاش نماید.ایشان خود به برخی از مهم ترین سرفصل ها و وظایف دولت اسلامی در این راستا اشاره می کنند ؛از قبیل: خودکفایی و استقلال با از بین بردن تسلط استعمار ، تاکید بر نیروها و امکانات داخلی با مشارکت عمومی و مردمی ، توزیع عادلانه ثروت بنفع محرومان در برابر شکاف درآمدی و طبقاتی، ضمن لحاظ معیار ارزش گذاری علم و تقوا برقراری برابری در همه ابعاد از جمله در مقابل قانون، در انتخابات، در داشتن فرصتهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، کنار گذاشتن امتیازات موروثی، نژادی، اشرافی و امثالهمhttps://jcrir.ut.ac.ir/article_78974_28b8a0a3d83db609f36968209e6856b8.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73682620201201Is the Iranian Revolution Sustaining a Constitutional System? The Assessment in Terms of Bruce Ackerman's Theoryارزیابی نظریه بروس اکرمن درباره انقلاب ایران859878975ENNadiaMaftouniAssociate Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, University of Tehran, Tehran, IRAN.
Yale University (Senior Research Scholar).0000-0002-7251-2027Journal Article20201216The law legitimate power. Over the 20<sup>th</sup> century, constitutions have been an essential part of the dynamic. ‘How can be the Iranian constitution assessed over the long term?’ ‘How do people evaluate their legitimacy?’ ‘Does the issue matter at all for theoreticians at the leading edge of science?’ Iranian revolutionary constitutionalism has an essential role in Bruce Arnold Ackerman's thesis of contemporary legitimacy. Avoiding the pitfalls of Weber's thesis, which accounts for legality to tradition, charisma, and bureaucratic rationality, Ackerman holds that modern notions over the legitimacy based on constitutions. This paper tends to analyze the position of the Iranian revolutionary structure in the mentioned theory. The first scenario in Ackerman's trichotomy is "Revolutionary Constitutionalism," whereas "the insider-establishment providing modest outsiders with strategic concessions" constitutes the second, followed by a third "elite construction constitutionalism." As an example of the first scenario, he mentions the constitution of the Islamic Republic of Iran as well as France, Italy, India, and South Africa. While Mao's and Stalin's periods regarded as two negative examples of the thesis, Iranian revolutionary constitutionalism represents positive revolutionary constitutionalism and democratic government.<span lang="fa">قانون قدرت مشروع است. در طول قرن 20 ، قانون اساسی بخشی اساسی از این پویایی بوده است. "چگونه می توان قانون اساسی ایران را در طولانی مدت ارزیابی کرد؟" "مردم چگونه مشروعیت خود را ارزیابی می کنند؟" "آیا این مسئله برای نظریه پردازان در لبه برجسته علم اصلاً مهم است؟" مشروطه خواهی انقلابی ایران در بروس آرنولد نقش اساسی دارد تز مشروعیت معاصر آکرمن. آکرمن با اجتناب از مشکلات تز وبر که قانونی بودن سنت ، کاریزما و عقلانیت بوروکراتیک را به حساب می آورد ، تصور می کند که تصورات مدرن درباره مشروعیت براساس قانون اساسی است. این مقاله به تحلیل موقعیت ساختار انقلابی ایران در نظریه مذکور می پردازد. اولین سناریو در سه گانه آکرمان "مشروطیت انقلابی" است ، در حالی که "نهاد خودی که امتیازات استراتژیک را به افراد متوسط ارائه می دهد" دومین مورد را تشکیل می دهد و سومین "مشروطیت ساخت و ساز نخبه" را دنبال می کند. وی به عنوان نمونه سناریوی اول ، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین فرانسه ، ایتالیا ، هند و آفریقای جنوبی را ذکر می کند. در حالی که دوره های مائو و استالین به عنوان دو نمونه منفی برای این تز در نظر گرفته می شدند ، مشروطیت انقلابی ایران نشان دهنده مشروطیت انقلابی مثبت و دولت دموکراتیک است.</span>https://jcrir.ut.ac.ir/article_78975_30f1b49aae174a70654e4a5eb02b4739.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73682620201201Submitting Proofs on Validity of "Islam’s Civilization"اصالت «تمدن اسلام»درمقام اثبات9911578977ENHassanTalashanAssociate Professor, Department of Political Sciences, Shahid Mahallati Applied Scientific Education Center of Qom Under the Supervision of the Comprehensive University of Applied Sciences; Researcher of the Center for Religious Studies and Islamic Civilization of the Holy Prophet, Qom, IRAN.Journal Article20201216In early Islam, developed various theories around the nature of the created civilization, some of which run counter to each other. Denying Islam’s potential for culture, Arabic civilization, eclectic civilization, Muslims’ civilization, and Islamic civilization are the most significant theories advanced about this issue. Yet, the main question is which theory of Islam’s civilization history is authentic enough to be validated. The current research has adopted a historical-analytical method and employed library resources and interviews to collect data. Analyzing and criticizing the theories described above showed that none of these theories deserves an all-out acceptance in the levels of substantiation or historical evolution. This research has finally submitted proofs on the validity of the "Islamic Civilization" theory in the story of demonstration (realization) and the new idea of "Islam’s Civilization" at the level of substantiation. This study attempts to shed light on historical reality and explain the theory consistent with it to prevent elites’ destructive predilection and strategic failures. Considering that the Islamic Republic of Iran has planned toward fulfilling new Islamic civilization, the current study recognized the necessity for exploiting this subject. The innovation of this writing resides in proposing and confirming the theory of "Islam’s Civilization" through substantiation based on historical data and evaluation of existing ideas in terms of weaknesses and strengths.نظریات گوناگونی پیرامون ماهیت تمدن شکل گرفته درصدر اسلا م ارائه شده است.به طوری که برخی از این نظریات در تضادکامل با همدیگرقراردارند.انکارظرفیت تمدنی در اسلام، تمدن عربی، تمدن ترکیبی، تمدن مسلمانان و تمدن اسلامی اساسی ترین نظریاتی است که در این رابطه ارائه شده است. سوال اصلی این است که کدام نظریه پیرامون تاریخ تمدنی اسلام درمقام اثبات ازاصالت لازم وکافی برخورداراست ؟روش تحقیق تاریخی-تحلیلی است واز منابع کتابخانه ای، مصاحبه و برگزاری نشست علمی بهره برداری شده است. ضمن نقد وبررسی نظریات مذکور این نتیجه حاصل شد که هیچکدام از نظریات در مقام اثبات و یا حدوث تاریخی به طور کامل قابل پذیرش نمی باشند. یافته نهایی اصالت نظریه «تمدن اسلامی » در مقام ثبوت و نظریه ی جدید«تمدن اسلام »در مقام اثبات می باشد.هدف کشف واقعیت تاریخی وتبیین نظریه منطبق باآن به منظورپیش گیری ازقضاوت های مخرب وخطاهای استراتژیک نخبگان می باشد.هدف گذاری نظام جمهوری اسلامی ایران درراستای تحقق تمدن نوین اسلامی پژوهش درارتباط ابعاد و زوایای پنهان این موضوع راازضرورت ویژه ای برخوردارکرده است.نوآوری این نوشتارطرح نظریه «تمدن اسلام»درمقام اثبات است که براساس داده های تاریخی و نقدنظریات دیگرواستخراج نقاط قوت و ضعف آنهاموردتایید نهایی قرارگرفت.https://jcrir.ut.ac.ir/article_78977_2f4fe83317511dc11f92b7280368105f.pdf