University of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-736841120220301A Comparative Study of the concept of “Global Justice’ in Imam Khomeini’s Thought and Neo-Gramscianismبررسی تطبیقی مفهوم عدالت جهانی در اندیشه امام خمینی و نظریه نئوگرامشی11686922ENJavadHaghgooAssistant Professor, Department of History, Civilization and Islamic Revolution, University of Tehran, Tehran, IRAN.0000-0003-1259-2528Mohammad JafarJavadi ArjmandAssociate Professor of Political Science, University of Tehran, Tehran, IRAN.MeysamAliabadiM.A. International Relations, University of Tehran, Tehran, IRAN.Journal Article20201213The concept of “global justice” is a core concept in Imam Khomeini’s thought which substantially contribute to a profound understanding of his ideas. However, understanding other thinkers’ point of view on this regard, besides that of Imam Khomeini, may result in a more comprehensive understanding of this concept. Among all the various international relations schools of thought, the most emphasis on the concept of global justice has been held by Critical thinkers. Most specifically, Neo-Gramscian theoreticians such as Robert Cox, Stephen Gill, and Mark Rupert deserve more attention, of them, it is crystal clear that, Cox’s views are the most important. Cox has come up with considerable ideas on global justice and challenged the injustice nature of the current global order by proposing power, ideas and institution as three critical components contributing to consolidation of hegemony. The very same challenge is the common approach in Imam Khomeini’s thought and Neo-Gramscian theory. Despite fundamental metatheoretical differences, there is no conflicting matter in terms of an existing challenge.<br /><br />Considering the importance of addressing this challenge, the current article aims to review the approximation of Imam Khomeini’s political thought and that of Neo-Gramscian theoreticians with regard to the concept of global justice. To do so, discussing Imam Khomeini’s and Neo-Gramscian theoreticians’ point of view on international relations, in general, and global justice, in particular, a comparative method is employed to assess the two point of views.مفهوم عدالت جهانی در اندیشه سیاسی امام خمینی جایگاهی کانونی دارد.به نظر میرسد بدون توجه به این مفهوم نمیتوان فهمی عمیق از اندیشه ایشان به دست آورد. جایگاه این مفهوم در اندیشه امام به گونهای است که ادراک دیدگاه دیگر متفکرین در این رابطه میتواند فهمی همهجانبهتر از این مفهوم را منتج گردد.در میان مکاتب مختلف موجود در حوزه روابط بینالملل متفکرین مکتب انتقادی بیش از دیگران بر مفهوم عدالت جهانی تاکید نمودهاند. در این میان نام نظریهپردازان انتقادی نئوگرامشی نظیر کاکس، گیل و روپرت از اهمیت زیادی برخوردار است. در میان این افراد البته تردیدی وجود ندارد که دیدگاههای کاکس از اهمیت زیادی برخوردار است. فردی که ایدههای قابلتوجهی را درباره عدالت جهانی مطرح نموده و با طرح قدرت، ایده و نهاد به عنوان سه مولفه اصلی تثبیت و تحکیم هژمونی، بیعدالتی نظم کنونی جهانی را به چالش کشیده است. چالشی که به فصل مشترک اندیشه امام و نظریه نئوگرامشی تبدیل شده است. با وجود تفاوتهای اساسی فرانظری میان این دو جریان اما در اصل وجود چالش تعارضی وجود ندارد.<br /><br />با توجه به لزوم واکاوی این چالش در این مقاله تلاش شده تا با بازخوانی اندیشه سیاسی امام خمینی و متفکرینی چون کاکس، گیل و روپرت درباره موضوع عدالت جهانی به تشابهات موجود در این رابطه پرداخته شود. بدین منظور با بهرهمندی از روش تطبیقی پس از طرح دیدگاه امام خمینی و متفکرین مکتب نئوگرامشی درباره روابط بینالملل به طور عام و عدالت جهانی به طور خاص تلاش شده تا در نهایت به ارزیابی این دو دیدگاه پرداخته شود.https://jcrir.ut.ac.ir/article_86922_8868107e37acb71c0fd10871abdabfdb.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-736841120220301Appearance Conditions Based on the New Islamic Civilization Centred on the Martyr Soleimani Schoolشرایط ظهور بر بستر تمدن نوین اسلامی با محوریت مکتب شهید سلیمانی173486827ENVahidRiaziAssistant Professor of Strategic Defensive Sciences, Higher National Defense University, Tehran, IranJournal Article20211214Civilizations have always faced harm and challenges in their movement and promotion; the new Islamic culture is one of these cultures. The efforts of human beings who have reached a proper knowledge in the strict sense of the word and have sacrificed their lives for its excellence caused the protecting the understanding and affirmation of ideas, achievements, and cultural identity in this civilization. Apostate people believe that Islam can not provide a framework, law, and morality appropriate to today's world; therefore, we need spirituality as an alternative to religion. Hence, with the slogan "I Am Spiritual, but I Am not Religious," they confronted and rejected Islam and its new civilization and finally blew the apocalyptic view in their minds. The Soleimani school, influenced by the teachings of Islam and the discipleship of the Valy-e Faqih, went against such innovation. With proper and codified planning throughout the religious system, he established the view to reviving the new Islamic civilization in its practical form. Based on the new Islamic civilization context in appearance conditions and its problems, the present study aimed to answer the main question ‘What are the appearance conditions based on the new Islamic civilization context centred on the school of Martyr Soleimani?’. To this practical aim, the analytical method was used with a futuristic approach and collected data with the library method. The results indicated that a multifaceted process based on the second phase statement to the modern Islamic civilization aligns with the characteristics and signs of appearance. This multifacetedness has emerged in Soleimani school and is manifested and consistent in the various layers of the second phase statement.تمدنها همواره در مسیر حرکت و اعتلای خود با آسیبها و چالشهایی مواجه بودهاند و در این خصوص تمدن نوین اسلامی از این قاعده مستثنی نیست. حفاظت از درک و تأیید ایدهها، دستاوردها و هویت فرهنگی در این تمدن ثمرة تلاش انسانهایی است که به معنای دقیق کلمه به درک واقعی رسیدهاند و جان خود را در تعالی آن نثار کردهاند. از معضلات جهان امروزی این است که دینگریزان معتقدند، اسلام نمیتواند یک چارچوب، شریعت و اخلاقیاتی متناسب با جهان امروز ارائه دهد بنابراین، نیاز به بدیلی به جای دین است، و اسم آن را معنویت مینامند. از همینرو آنها با شعار «من معنوی هستم اما دیندار نیستم» وارد کارزار و مقابله و طرد کردن اسلام و تمدن نوین آن و در نهایت دمیدن نگاه آخرالزمانی در اذهان شدند. شهید سلیمانی با تأسی از درسآموختههای اسلام ناب و شاگردی ولی فقیه زمان به مصاف چنین بدعتی رفت و با برنامهریزی صحیح و مدون در طول نظام دینی، مکتب سلیمانی را با نگاه احیای تمدن نوین اسلامی به شکل عملی آن پایهریزی کرد. این مقاله با نگاه به بستر تمدن نوین اسلامی در قالب شرایط ظهور و معضلات مترتب بر آن بهدنبال پاسخ به سئوال اصلی «شرایط ظهور بر بستر تمدن نوین اسلامی با محوریت مکتب شهید سلیمانی چیست؟» دارد. این تحقیق بر اساس روش تحلیلی با رویکرد آیندهنگاری و با بهرهمندی از روش گردآوری کتابخانهای و ابزار آنها نسبت به جمعآوری دادهها انجام شده است. مقاله از نظر هدف و نوع، کاربردی است و یافتههای مقاله با تأسی از بیانیة گام دوم به تمدن نوین اسلامی از فرایندی چندوجهی دست یافت که با ویژگیها و نشانههای ظهور همسو است و این چندوجهی در مکتب شهید سلیمانی به منصة ظهور رسید و در لایههای متنوع بیانیة گام دوم بروز و قوام دارد.https://jcrir.ut.ac.ir/article_86827_d0b40b70c317d26c895363206bfe576d.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-736841120220301Archaeology of the Schools Proximity in the Second Phase Statement emphasising the Institutional Approachدیرینه شناسی تقریب مذاهب در بیانیه گام دوم انقلاب با تاکید بر رهیافت نهادی355086824ENMansourAnbarmooPhD student in Political Science, Islamic Azad University, Tehran Research Sciences Branch, Tehran, IRAN.0000-0003-1028-1232Sayyid Muhammad MahdiMir JaliliAssistant Professor of Political Science, Baqir al-Olum University, Qom, IRAN.Journal Article20220112The proximity of Islamic schools with the emergence of Islamic extremist currents has become a significant concern for Muslim thinkers. It has doubled the need for approximation and intra-religious dialogue. From a historical and institutional view, Iran and Egypt are the institutional pioneers of approximation among Islamic countries. Since the early 1942s, they have developed their activities in various formats based on the views approximation of the two sects’ religious scholars. The two countries' intellectual, political, and cultural atmosphere and a sense of leadership for the Islamic world in Egypt and Iran have been the largest producers of thought in the Islamic field. It was a significant factor in theory-making and pragmatism in this field. The main question is ‘How can the prominent meanings in the institutional network of schools proximity in the Islamic world and contemporary Iran be explained from an institutional and policy-making perspective?’. The results indicated that after the developments leading to secularism in Egypt, Iran became the only pillar of approximation among Islamic countries. After the Islamic Revolution of 1979, by emphasising the issue of Palestine, Hajj and the formation of a single nation, to guide domestic and transnational audiences by highlighting religious affinities in the geography of Islam and Muslims guide to religious coexistence. The second phase statement of the revolution is the most innovative manifestation of the institutional approximation strategy that Ayatollah Khamenei, emphasising trans-ethnic, trans-religious and transnational themes, has presented his institutionalist reading as a "Comprehensive Approximation" using previous historical experiences.با ظهور جریانهای تندروی اسلامی، مسئلهی تقریب مذاهب اسلامی به یکی از دغدغههای مهم اندیشمندان مسلمان تبدیلشده و ضرورت تقریب و برقراری دیالوگ درون مذهبی را دوچندان نموده است.از منظر تاریخی و نهادی، دو کشور ایران و مصر از پیشگامان نهادمند تقریب در میان کشورهای اسلامی هستند که از اوایل دهه 1320 شمسی، فعالیت های خود را در قالب های گوناگونی بر مبنای تقریب آرای علمای مذهبی فریقین توسعه بخشیدند. فضای سیاسی و فرهنگی روشنفکرانه دو کشور و وجود نوعی حس راهبری برای جهان اسلام در مصر و ایران - که از بزرگترین تولید کنندگان فکر در حوزه اسلامی بوده اند- عامل بسیار مهمی در نظرپردازی و عملگرایی در این زمینه بود.سوال اصلی این پژوهش این است که مدلول های برجسته در شبکه نهادی تقریب مذاهب در جهان اسلام و ایران معاصر از منظر نهادی و سیاست گذاری به چه صورتی قابل تبیین است؟ یافته های پژوهش نشان می دهد که پس از تحولات منتهی به سکولاریسم در مصر،ایران به یگانه محور تقریبزا در میان کشورهای اسلامی بدل گردید تا پس از انقلاب اسلامی سال با تاکید بر مفاهیمی همچون مساله فلسطین، حج و شکل گیری امت واحده مخاطبان داخلی و فراملی را با تاکید بر قرابت های دینی در جغرافیای اسلام و مسلمانان به همزیستی مذهبی رهنمون نماید. بیانیه گام دوم انقلاب، بدیع ترین نمود راهبرد تقریب زایی نهادی است که آیتالله خامنهای تاکید بر مضامین فرا قومی، فرا مذهبی وفرا ملیتی، قرائت نهادگرای خود تحت عنوان «تقریب همه جانبه» را با بهره گیری از تجربیات تاریخی پیشین مطرح نموده است.https://jcrir.ut.ac.ir/article_86824_181a6e576ff5df9e3372e2599e835fdb.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-736841120220301Coordinates of the "Revolutionary System" Theory in the Second Phase Statement Emphasising the Rationality Structureمختصات نظریه «نظام انقلابی» در بیانیه گام دوم با تاکید بر سازه عقلانیت517086826ENAbbas AliRahbarAssociate Professor, Political Science, Allameh Tabataba'i University, Tehran, IRAN.Journal Article20211208The second phase is a strategic and intelligent statement based on the model design of the self-construction levels, socialisation and civilisation-making. Emphasising the human-divine epistemology in the transcendent-oriented rationality creates a new chapter in deepening and expanding the Islamic Revolution. The modern phrase "The Great Islamic Revolution" as a meta-theory of a revolutionary system is based on Islamism, independence, popular movement and freedom that caused understanding the theory of the revolutionary system. With a qualitative method and an interpretive approach of inferential analysis, the present study aimed to answer the main question 'What are the coordinates of the rationality structure in the rational system theory?'. Another aim is to explain the conceptualisation of the revolutionary system theory, emphasising rationality. This theory emphasises the relationship between justice, rationality, spirituality and freedom. Spirituality is work spirit; justice is directer and valuator things; freedom, human choice and rationality are considered the essential work tools in the Islamic system. Paying attention to the philosophical understanding of the problem, timeology, futurism, moderation, gaining experience, and the relationship between realism and idealism is one of the characteristics of this transcendent-oriented rationality. The result of this rationality will be a logical political analysis and decision, increasing the authority of the political system and proper enemyology. Community building based on faith, science and justice has unique characteristics that believe in it wisely and effectively, leads to self-confidence, progress and authority of Islamic Iran.بیانیهی گام دوم بیانیهای راهبردی و هوشمندانه و مبتنی بر طراحی مدل مراحل خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی است که با تاکید بر معرفت شناسی انسانی _الهی مندرج در عقلانیت تعالی محور، فصل جدیدی را در تعمیق و گسترش حیات طیبه انقلاب اسلامی رقم می زند. عبارت نو و بدیع "انقلاب کبیر اسلامی" به عنوان فرا نظریه نظام انقلابی مبتنی بر اسلامیت، استقلال، حرکت جمعی مردمی و آزادی می باشد که توجه به آن فراگرد فهم نظریه نظام انقلابی گرا فراهم می کند .این مقاله با بهره مندی از روش کیفی و با رویکرد تفسیری از تحلیل استنباطی درپاسخ به این سوال اصلی که "مختصات سازه عقلانیت در نظریه نظام عقلانی چیست" ؟ به تبیین مفهوم بندی نظریه نظام انقلابی با تاکید بر عنصر عقلانیت می پردازد. در نظریه نظام انقلابی ضمن تاکید بر ارتباط عدالت، عقلانیت، معنویت و آزادی؛ معنویت، روحِ کار، عدالت، جهتدهنده و ارزشگذار کارها، آزادی، انتخاب انسان و عقلانیت مهمترین ابزار کار در نظام اسلامی تلقی می شود. از مختصات این عقلانیت تعالی محور توجه به فهم حِکمی مساله، لحظه شناسی، آینده نگری، میانه روی، تجربه اندوزی و همچنین ارتباط بین واقع نگری و آرمانگرایی است، که نتیجه این عقلانیت نیز تحلیل و تصمیم سیاسی منطقی، افزایش اقتدار نظام سیاسی و دشمن شناسی صحیح خواهد بود .جامعه سازی مبتنی بر ایمان، علم و عدل، دارای مختصات ویژه ای است که باور عالمانه و عاملانه به آن موجب خودباوری، پیشرفت و اقتدارایران اسلامی می گرددhttps://jcrir.ut.ac.ir/article_86826_9ba65dd727bd7fa3fab5d3287fc21e0f.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-736841120220301Elite Political Culture and Political Development of Iran in the Iranian-Islamic Model of Progressفرهنگ سیاسی نخبگان و توسعه سیاسی ایران درالگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت718886878ENFatemehSouriPhD student in Political Science, Allameh Tabataba’i University, Tehran, IRAN.GholamrezaKhajehsarviAssociate Professor, Department of Political Science, Allameh Tabataba’i University, Tehran, IRAN.Journal Article20211205<br /><br />The Islamic - Iranian model of progress is a document based on the Iranian-Islamic principles and indigenous values of society, which seeks to achieve the final stage of the new Iranian-Islamic civilization in the future. Looking at development in a systematic way and providing mechanisms for participation and active-voluntary competition of social groups in the general sphere of society, is the focus of this model; thus, the attitude of the ruling political elite is key. The aim of this article is to answer this question: how the political culture of the ruling elites can achieve political development in the Iranian-Islamic model of progress? The hypothesis of the article is that the political culture of the ruling group is the source of political action and behavior in society. Therefore, reforming and improving the attitude of the ruling political elites towards political development within the framework of political and jurisprudential capacities in the religious discourse and the Islamic Revolution, provides the ground for the realization of political development in Iran as a model.<br /><br /><br /><br /> الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت سندی بومی و مبتنی بر مبانی و ارزشهای ایرانی ـ اسلامی جامعه است که تحققبخشی گام نهایی تمدن نوین ایران اسلامی را در آینده دنبال میکند. نگاهی سیستمی به توسعه و فراهم کردن سازوکارهای مشارکت و رقابت فعالانهـ ارادی گروههای اجتماعی در سپهر عمومی جامعه، محوریت این الگو را تشکیل میدهد؛ بنابراین نگرش نخبگان سیاسی حاکم در آن کلیدی محسوب میشود. مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال است که فرهنگ سیاسی نخبگان حاکم چگونه میتواند به تحققبخشی توسعه سیاسی در الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت منجر شود؟ فرضیه مقاله بدینصورت مطرح میشود که فرهنگ سیاسی گروه حاکم منشأ عمل و رفتار سیاسی در جامعه است، بنابراین اصلاح و بهبود نگرش نخبگان سیاسی حاکم به توسعه سیاسی در چارچوب ظرفیتهای سیاسی و فقهی موجود در گفتمان دینی و انقلاب اسلامی، زمینه تحققبخشی توسعه سیاسی در ایران را بهعنوان یک الگو فراهم میکند.<br /><br />کلیدواژهها: فرهنگ سیاسی، نخبگان حاکم، الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، گفتمان انقلاب اسلامیhttps://jcrir.ut.ac.ir/article_86878_375095c1afce1fd74c4a0308ccc27cc1.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-736841120220301Emphasis is placed on recreating the infrastructures for the realization of the civilization of religionنظریه مبتنی بر ایات ربانی از تمدن نوین معنوی با تاکید بر بازآفرینی زیر ساختهای تحقق تمدن دینی8911486823ENSayyid BagerSayyidnejadAssistant Professor, Faculty of Education and Islamic Thought, University of Tehran, Tehran, IRAN.Journal Article20220112By examining the conditions of possibility and refusal, the present study aimed to answer the main question 'Under what conditions, spiritual civilisation in the contemporary world becomes possible?'. In the timeological assessment of the civilisational situation, referring to the loss of the "Positive Aspect of Modern Civilisation" and its continued bio-negative in the absence of alternative models limitations, it examines the "Modern Position of Civilisation" in terms of universal basis and valuable theoretical framework different from current literature in modern and non-modern research civilisation. By creating a distinct consciousness organisation, do not block the path of spirituality in civil and civilised life, without eliminating science and technology, overlap with the universal needs of the world. And also create different formulations of civilisational actions, structures and relations that make the way of facing the world and science and technology meaningful, distinct and religious. Therefore, systemic Ijtihad and "Divine Verses" present the new spiritual civilisation's conceptual and theoretical organisation. In this context and with a critical approach, it recreates the Islamic Revolution's software infrastructures and civilisation-making organisationware.در این مقاله به شیوه بررسی شرایط امکان و امتناع، ابتدا این مسأله، مورد پرسش، بررسی و ارزیابی قرار گرفته که تحت چه شرایطی، تمدن معنوی در جهان معاصر، امکانپذیر میشود. در ارزیابی موقعیتشناسانه از وضعیت تمدنی، نوشتار حاضر با اشاره به از دست رفتنِ «وجه ایجابیِ تمدن مدرن» و تداوم زیست سلبیِ آن در نبود آلترناتیو یا محدودیتهای الگوهای جایگزینشونده، «موقعیت جدید تمدنی» را از نقطه عزیمتِ یک مبنای جهانی و چارچوب نظریِ معتبر و متفاوتی از ادبیات رایج در تمدنپژوهشی مدرن و غیر مدرن، دنبال میکند؛ به نحوی که با ایجاد یک سازمان آگاهیِ متمایز، بتواند بدون آنکه علم و فناوری را منتفی سازد، در همپوشانی با نیاز فراگیر جهان، سدّ راه معنویت در زندگی مدنی و تمدنی نباشد، و همچنین صورتبندی متفاوتی از کنشها، سازهها و نسبتهای تمدنی ایجاد نماید؛ به طوری که اساساً نحوة مواجهه با جهان و علم و فناوری را به نحو معناداری، متمایز و دینی سازد. <br /><br />برمبنای چنین اهمیت و ضرورتی است که در این اثر، با اجتهاد سیستمی و بر پایه «آیات ربّانی»، یک سازمان مفهومی و نظری از تمدن نوین دینی ارائه میشود و در همین چارچوب و با رویکردی انتقادی به تأمل بازآفرینانه در زیرساختهای نرمْافزار و سازمانْافزارِ تمدنسازِ انقلاب اسلامی میپردازد.https://jcrir.ut.ac.ir/article_86823_43ab519fa3687d11bbd5cd6471c85674.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-736841120220301Evaluating the Amount of Consensus and Prioritizing the Components of the Soft War Officers Role in Advancing the Goals of the Revolution’s Second Phaseسنجش میزان اجماع و اولویتبندی مولفههای نقش افسران جنگ نرم در پیشبرد اهداف گام دوم انقلاب11513586825ENAli AsgharJa’fariPhD in Security Studies, Higher National Defense University, Tehran, Iran.HosseinMoradimokhlesAssistant Professor of Educational Sciences, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran.HassanAshtariPhD in Futurology, University of Tehran, Tehran, IRAN.HafezMahdnejadAssistant Professor of Geography, Sayyid Jamal al-Din Asadabadi University, Asadabad, IRAN.0000-0001-7548-9355Journal Article20220107The soft war to weaken the intellectual and cultural circles ruling the society and the instability of the socio-political system has a broad scope against Iran, and the role of the soft war officers is essential. Accordingly, with the descriptive-analytical method and qualitative approach, the present study has a development-applied aim to formulate the soft war officers’ position in advancing the goals of the revolution’s second phase. The study's statistical population includes experts and thinkers in the Islamic Revolution, and the sample size has been done through purposeful sampling (judgmental). Based on interviews with the elites, there are 31 components to the soft warfare officers’ role in advancing the goals of the revolution’s second phase. The most common consensus is acceptance of the Vilayat and defence of it (2 scores), formulation of budget deficit strategies (1.98 scores), establishing a think tank to formulate an operational plan of the "We Can" discourse in society (1.97 scores), demanding from officials regarding anti-corruption (1.96 scores), demanding from officials regarding justice spread (1.95 scores), formulation of strategies for improving people's livelihoods, increasing the value of the national currency and improving the purchasing power of the people (1.94 scores).جنگ نرم با هدف تضعیف حلقههاى فکرى و فرهنگى حاکم بر جامعه و بىثباتى نظام سیاسى اجتماعى، از گسترۀ وسیعی علیه ایران برخوردار است که در این میان نقش افسران جنگ نرم حائز اهمیت می باشد. بر همین اساس، هدف مقالۀ حاضر، تدوین مولفه های نقش افسران جنگ نرم در پیشبرد اهداف گام دوم انقلاب است. پژوهش حاضر از نظر هدف توسعهای- کاربردی، روش آن «توصیفی- تحلیلی» و رویکردش، کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان و صاحب نظران در حوزه انقلاب اسلامی است که حجم نمونه از طریق روش نمونهگیری هدفمند(از نوع قضاوتی)، انجام شده است.<br /> بر اساس نتایج حاصل از مصاحبه با نخبگان، 31 مولفه برای نقش افسران جنگ نرم در پیشبرد اهداف گام دوم انقلاب وجود دارد. بیشترین اجماع به ترتیب در خصوص ولایت پذیری و دفاع از حریم ولایت(با کسب امتیاز 2)، تدوین راهبردهای کسری بودجه(با کسب امتیاز 98/1)، تشکیل اتاق فکر برای تدوین راهبردهای عملیاتی گفتمان «ما می توانیم» در جامعه(با کسب امتیاز 97/1)، مطالبه گری از مسئولان در خصوص فسادستیزی(با کسب امتیاز 96/1)، مطالبه گری از مسئولان در خصوص عدالت گستری(با کسب امتیاز 95/1)، تدوین راهبردهای بهبود معیشت مردم، افزایش ارزش پول ملی و ارتقای قدرت خرید مردم(با کسب امتیاز 94/1) وجود دارد.https://jcrir.ut.ac.ir/article_86825_6e3aa8f0a54f3cd5b39afe337b66d9c1.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-736841120220301Evaluating the Relationship between Hezbollah Lebanon's Discourse with the Islamic Revolution of Iran: A Critical Approachبررسی نسبت گفتمان حزبالله لبنان با گفتمان انقلاب اسلامی ایران: رویکردی انتقادی13515686828ENMohsenBagheriPhD, International Relations, University of Isfahan, Isfahan, IRAN.0000-0001-5105-1949Mohammad AliBasiriAssociate Professor of International Relations, University of Isfahan, Isfahan, IRAN.EnayatollahYazdaniAssociate Professor of International Relations, University of Isfahan, Isfahan, IRAN.Journal Article20211123The Islamic Revolution of Iran in 1979 by the leadership of Imam Khomeini, the resulting discourse and its influence on the internal political and social structure, affected the Islamic world, the Middle East, and the Lebanese Shias. The rise of Hezbollah in Lebanon was a manifestation of the Islamic Revolution discourse on the Shia community regarding meaning and identity. With a critical approach, the present study aimed to answer the question ‘How close and different has Hezbollah to the discourse of the Islamic Revolution from the discoursive view, structural and identity?’. The issue was analyzed using the theory of Laclau and Mouffe's discourse analysis and operationalized by explaining the positions of the movement, its leaders and the function of Hezbollah and comparing it with the political thought and works of Imam Khomeini as the Islamic Revolution ideologue. It shows that the Islamic Revolution has been very influential in shaping Hezbollah's Islamic and revolutionary identity. Meanwhile, the sign of Shia political Islam is the central sign of the Islamic Revolution discourse, and the (Islamic) resistance is the primary sign of the Hezbollah speech. The result indicated similarities in most floating characters, namely Shia political Islam, belief in Velayat-e Faqih, justice-seeking, nationalism, independence, issuance of Revolution and revolutionary identity, and resistance (struggle against Israel and anti-Zionism, and anti-arrogance). However, there are some identity distinctions regarding the emphasizing Hezbollah on the Shia, Arab and Lebanese identity and the broad definition of some signs and, consequently, the attribution of some meanings to them, which should be considered from the pathology of future relations between Iran and Hezbollah. This issue regarding common counter-discourses such as Salafi-Takfiri, Liberal Democracy and the Akhavani is essential.ظهور و قدرتیابی حزبالله در لبنان نمود تأثیرگذاری گفتمان انقلاب اسلامی، از نظر معنایی و هویتی بر جامعهی شیعیان بود. از این رو مقالهی حاضر با رویکردی انتقادی به دنبال پاسخ به این سوال است که حزبالله چه میزان با گفتمان انقلاب اسلامی از منظر گفتمانی، سازهای و هویتی تقارب و نزدیکی و افتراق و دوری دارد؟ تحلیل مسأله با بهرهگیری از نظریهی تحلیل گفتمان لاکلا و موفه و عملیاتی کردن آن از طریق تحلیل مواضع جنبش، رهبران و عملکرد حزبالله و مقایسهی آن با اندیشه سیاسی و مواضع امام خمینی به عنوان ایدئولوگ انقلاب اسلامی نشان دهندهی آن است که انقلاب اسلامی بر شکلگیری هویت اسلامی و انقلابی حزبالله بسیار تأثیرگذار بوده است، در این بین دال اسلام سیاسی شیعی را میتوان دال مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی، و مقاومت (اسلامی) را دال مرکزی گفتمان حزبالله دانست. نتایج پژوهش نمایانگر آن است که علیرغم تشابه در بیشتر دالهای شناور؛ یعنی اسلام سیاسی شیعی، اعتقاد به ولایت فقیه، عدالتطلبی، امتگرایی، استقلالطلبی، صدور انقلاب و هویت انقلابی، و مقاومت (مبارزه با اسرائیل و ضدیت با صهیونیسم، و استکبارستیزی)، برخی تمایزات و افتراقهای هویتی ناشی از تأکید بر هویت شیعی، عربی و لبنانی توسط حزبالله و نیز نوع تعریف موسع و مضیق از برخی دالها و به تبع انتساب برخی مدلولها به آنها وجود دارد که از منظر آسیبشناسی و آینده روابط ایران و حزبالله باید به آن توجه نمود. این امر به ویژه با توجه به وجود پادگفتمانهای مشترکی مانند سلفی- تکفیری، لیبرال دموکراسی و اخوانی از اهمیت برخوردار است.https://jcrir.ut.ac.ir/article_86828_d4a3bf47fc542ebf7882d35a9cd173ab.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-736841120220301Investigating the Processes of Revolutionary Rationality Formation in the Speech System of the Islamic Revolutionبررسی فرایندهای شکل گیری عقلانیت انقلابی در نظام گفتاری انقلاب اسلامی15717886822ENFatemehTaherkhaniAssistant Professor of Political Science, Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran, IRAN.Journal Article20220114The present study aimed to analyse the process that caused revolutionary rationality. Revolutionary rationality supported extreme action in the years 1356-57. Shia political thought through the centuries has developed fertile and deep rationality in various fields of knowledge such as philosophy, history, mysticism and jurisprudence. "Philosophical Rationality" means that religion is interpreted with philosophy and given a philosophical form. "Jurisprudential Rationality" is the proven reason that establishes the goodness of religious rules and command. "Historical Rationality" identifies the principles and regulations behind the events of history, and "Mystical Rationality" is the expression of mystical meanings through rational style. Revolutionary rationality is rooted in the above principles. This rationality interacted with revelation and supported it, and had a relationship with other ideas, including the thought system in the old and new West, and emerged during the Islamic Revolution. Revolutionary rationality was manifested in the words of the revolutionary leaders in explaining the objective situation of society and politics, as well as in drawing the future of the revolution. The theoretical and methodological basis of this research is discourse analysis and its result, explaining the achievements of this rationality in overcoming the political order of Taghut and the birth of the Shia political order.مقاله حاضر با هدف تبیین فرایندهایی که منجر به شکل گیری عقلانیت انقلابی شد، نگاشته شده است. منظور از عقلانیت انقلابی، عقلانیتی است که پشتوانه ی عمل انقلابی در سال های 1356-57ه.ش بود. اندیشه ی سیاسی تشیع، در طول قرون متمادی یک عقلانیت بارور و عمیق را در حوزه های متفاوت دانش از قبیل فلسفه، تاریخ، عرفان و فقه پرورد. در این مقاله، مقصود از "عقلانیت فلسفی" این است که دیانت با فلسفه تفسیر شده و به آن صورت فلسفی داده شده است. مراد از "عقلانیت فقهی" عقل موید و اثباتگر حسن احکام و قواعد دینی است. "عقلانیت تاریخی " عقل شناساگر اصول و قواعد نهفته در پس رویدادهای تاریخ است و در نهایت "عقلانیت عرفانی" ، بیان معانی عرفانی از طریق اسلوب عقلیست .<br /><br />این عقلانیت در تعامل با وحی و پشتیبان آن بود و باسایر اندیشه ها از جمله نظام اندیشه در غرب قدیم و جدید، گفت و گو داشت و به هنگام وقوع انقلاب اسلامی بروز و ظهور یافت.عقلانیت انقلابی در تبیین وضعیت عینی جامعه و سیاست و نیز ترسیم آینده پیش روی انقلاب، در گفتار رهبران انقلاب متجلی شد . مبنای نظری و روشی این تحقیق ،تحلیل گفتمان و نتیجه ی آن تشریح مولفه های و مختصات این عقلانیت است.https://jcrir.ut.ac.ir/article_86822_c52f82c2ed39530fd2da018f451e3cbe.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-736841120220301Outgroup Inflicted Economic Failure Solidifying the Position of the Leader Regardless of Gender: An Experimental Studyناکامی فشارهای اقتصادی بیرونی در تضعیف جایگاه رهبری انقلاب اسلامی: مطالعه مورد پژوهش: ناظر به جنسیت17919683143ENNadiaMaftouniAssociate Professor, Department of Islamic Philosophy and Theology, University of Tehran, Tehran, IRAN.0000-0002-7251-2027Journal Article20210526Economic punishments and sanctions have been used against the Islamic Revolution of Iran as well as some other countries. But their efficacy is usually in dispute among politicians and economists. Current research reports the results of a randomized experiment that seeks to identify the cause of the failure of broad political punishments and sanctions. Most sanctions and political punishments are ultimately employed as a psychological-economic device. They are meant to adversely affect the opinion of the people of a country, thereby putting pressure on the government to change course. We propose and empirically test the hypothesis that a reduction of welfare has a different effect when it is attributed to an out-group versus an in-group agent. We find that when economic failure is believed to have been brought about by an outsider, it actually solidifies the position of the leader. There is, moreover, no statistically significant difference in the reactions across sexes. The study draws on insights from the sociology of group identity to propose an answer to an old question in political economy. There is, moreover, no statistically significant difference in the reactions across sexes. The study draws on insights from the sociology of group identity to propose an answer to an old question in political economy.تحریمها و فشارهای اقتصادی علیه انقلاب اسلامی ایران و نیز کشورهای دیگر به کار گرفته شده است. اما کارآمدی آنها در میان سیاستمداران و اقتصاددانان همواره محل نزاع بوده است. تحقیق حاضر که بر اساس انتخاب تصادفی انجام شده، در پی یافتن اسباب ناکامی تحریمها و تنبیهات اقتصادی گسترده است و نتیجه آزمایش مربوطه را گزارش می کند. اغلب تحریمها نهایتا به عنوان یک ابزار روانی-اقتصادی اعمال می شوند و هدف آنها تاثیرگذاری بر دیدگاه های مردم کشورها و در پی آن، فشار بر حکومت ها برای تغییر مسیرشان است. در تحقیق حاضر این فرضیه طراحی شده و به بوته آزمون تجربی گذاشته شده است که کاهش رفاه اقتصادی آنگاه که به عامل خارجی منتسب می شود تاثیر متفاوتی خواهد گذاشت در قیاس با مواضعی که به عامل داخلی منتسب می گردد. از یافته های این تحقیق آن است که اگر باور مخاطبان این باشد که منشاء ناکامی اقتصادی یک عامل بیرونی است، به استحکام بیشتر موقعیت رهبری انقلاب اسلامی ایران می انجامد. در این خصوص تفاوت آماری معناداری میان عکس العمل اقشار جنسیتی، یعنی گروه های زنان و مردان به چشم نمی خورد. این تحقیق که ناظر به پرسشی دیرینه در اقتصاد سیاسی است، برای یافتن پاسخ، از روشهای جامعه شناختی هویت گروهی بهره می برد.https://jcrir.ut.ac.ir/article_83143_37947bcafe5e4926e22f115e27018aeb.pdf