University of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-736841420221201Analysing and Evaluating Pahlavi’s Purification in Iran in Line with the Jihad-e Tabyin Discourseتحلیل و بررسی تطهیر پهلوی در ایران در راستای گفتمان جهاد تبیین11890319ENRoohollahShakeri ZavardehiAssociate Professor, Department of Shia Studies, University of Tehran, Tehran, IRAN.SohrabMoghddam ShahidaniPhD in Islamic Revolution University of Islamic Education, Qom, IRAN.Journal Article20220530One of the issues that Imam Khomeini has been concerned about since the victory of the Islamic Revolution is One of the issues that Imam Khomeini has been concerned about since the victory of the Islamic Revolution is the project of purging Reza and Mohammad Reza Pahlavi, which can be called an important historical and media project by groups and currents opposed to the Islamic Revolution. They used the opportunity created after the revolution to reconstruct the Pahlavi image in the minds of the masses at a specific time and to present a new face for today's youth in future generations.<br /><br />The scope of this project in the Islamic Republic is reviewed based on historical documents and in a descriptive-analytical manner. In this study, while reviewing Imam Khomeini's warnings about their Anushirvan construction, some prominent historical examples of the plan are analyzed, reviewed and criticized. In this article, we criticize both currents, whether the companions of the revolution who recklessly prepared the ground for purification in their statements, or the currents opposed to the Islamic system that entered this project with a previous plan and plan, because recognizing and examining each Two currents can help deepen such research, refine internal historical sources, and prevent the spread of the purification process.یکی از مسائلی که امام خمینی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی باعث نگرانی ایشان بوده ، پروژه تطهیر رضا و محمدرضا پهلوی است که می توان از آن بعنوان یک پروژه مهم تاریخی، رسانه ای از سوی گروه ها و جریانات مخالف انقلاب اسلامی نام برد و تلاش می کردند با استفاده از فرصت بوجود آمده بعد انقلاب در یک فرصت زمانی مشخص چهره پهلوی را در اذهان توده مردم بازسازی کرده و برای جوانان امروز در نسل های آینده چهره جدیدی را ارائه دهند.<br /><br />بازکاوی گستره این پروژه در جمهوری اسلامی با اتکا بر مستندات تاریخی و با روشی توصیفی – تحلیلی می باشد. در این پژوهه ضمن مرور هشدارهای امام خمینی نسبت به انوشیروان سازی آنان، برخی از مصادیق برجسته تاریخی طرح، مورد تحلیل و بررسی و نقد قرار می گیرد. نقد ما در این مقاله به هر دو جریان است چه همراهان انقلاب که با بی تدبیری در بیانات خود زمینه تطهیر را فراهم آوردند و چه جریانهای معاند و مخالف نظام اسلامی که با برنامه و نقشه قبلی در این پروژه ورود پیدا کردند زیرا شناخت و بررسی هر دو جریان می تواند در عمق بخشیدن به تحقیقات اینگونه ای، در پالایش منابع تاریخی داخلی و پیشگیری از گسترش روند تطهیر کمک کند.https://jcrir.ut.ac.ir/article_90319_150cf6965d70a8f4a08f7045db2644e6.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-736841420221201Ayatollah Khamenei's Interpretive Thought in the Book "Outline of Islamic Thought in the Quranاندیشهی تفسیری آیت الله خامنه ای در کتاب طرح کلی اندیشه های اسلامی در قرآن193390321ENFatemehHajiakbariAssistant Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Kosar University of Bojnord, Bojnord, IRAN.0000-0002-8946-0614Journal Article20220120Undoubtedly, Qur'anic propositions - as a decisive document of Islam - are linked to the lives of individuals in society. Throughout history, Islamic thinkers have turned to the Qur'an according to the needs of society and individuals. Social interpretation is one of the most important interpretive approaches. The present study explains Ayatollah Khamenei's interpretive thoughts in the book Outline of Islamic Thoughts in the Qur'an on the subject of Wilayah. His remarks are important because they are considered as a prelude to the Alawite rule in the Islamic system and an explanation of the policy of the Muslim community. This book contains a collection of his lectures in 1353 in Mashhad, which have interpreted some verses of doctrinal concepts. Accordingly, with a descriptive-analytical method and based on library data, this research intends to investigate the issue as much as possible. Using simple language and examples of all comprehension, asking questions with questions, avoiding extensive literary, jurisprudential and theological discussions, emphasizing the guidance of the Qur'an and emphasizing the needs of society, learning from history, using narrations and poetry, among other approaches. Undoubtedly, Qur'anic propositions - as a decisive document of Islam - are linked to the lives of individuals in society. Throughout history, Islamic thinkers have turned to the Qur'an according to the needs of society and individuals. Social interpretation is one of the most important interpretive approaches. The presentm communityhamenei's interpretive thoughts in the book Outline of Islamic Thoughts in the Qur'an onبیتردید گزارههای قرآنی _به عنوان سند قاطع دین اسلام_ با زندگی افراد جامعه پیوند خورده است. در درازنای تاریخ اندیشوران اسلامی با توجه به نیازهای جامعه و افراد به قرآن روی آوردهاند. تفسیر اجتماعی، از رویکردهای بسیار مهم تفسیری است. پژوهش حاضر به تبیین اندیشههای تفسیری آیت الله خامنهای در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در موضوع ولایت پرداخته است. سخنان ایشان از آن جهت حائز اهمیت است که به عنوان مقدمهای برای حکومت علوی در نظام اسلامی و تبیین خط مشی جامعه مسلمانان قلمداد میشود. این کتاب حاوی مجموعه سخنرانیهای ایشان در سال 1353 در مشهد است که به تفسیر برخی آیات و مفاهیم اعتقادی پرداختهاند. بر این اساس با شیوهی توصیفی تحلیلی و براساس داده های کتابخانه ای این پژوهش بر آن است در حد توان موضوع را بررسی کند. استفاده از زبان ساده و مثالهای همه فهم، طرح مسئله با پرسش، پرهیز از طرح گسترده مباحث ادبی، فقهی و کلامی، تاکید بر هدایتگری قرآن و تاکید بر ضرورت های جامعه، عبرت گرفتن از تاریخ، بهره گرفتن از روایات و شعر از جمله رویکردهای تفسیری ایشان در کتاب مذکور است.<br /><br /><br />https://jcrir.ut.ac.ir/article_90321_cc67a917216abbe82fe45e6a14097177.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-736841420221201Citizenship Rights in the Context of the Islamic Revolution Discourseحقوق شهروندی در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی356190322ENValiollahSafariPhD student of Islamic Jurisprudence and Principles of Islamic Law, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, IRAN.Sayyid Muhammad RezaAyatiProfessor, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, IRAN.AsgharArabianAssociate professor, Department of Private Law, Faculty of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, IRAN.Journal Article19700101Neglecting and ignorance of citizenship rights by the socio-political system is one of the soft war manifestations against the Islamic Revolution of Iran in recent decades. Accordingly, to defend and introduce the original Islamic thought in the field of citizenship rights, the present study aimed to explain the position of this concept and its derived components by examining the principles and perspectives related to citizenship rights in the Islamic Revolution foundations. To this aim, used library and descriptive method and discourse analysis of Laclau and Mouffe using Quranic verses and critical legal documents of the Islamic Republic of Iran. Then, the symbols of Islamic discourse on citizenship rights were extracted, and objective examples were studied in important legal documents of the republic. Citizenship rights in Islamic discourse are based on the semantic system from the central symbol of purified life and the signs of the principles of dignity, security, freedom and the executive guarantee of citizenship rights. Evaluating the status of citizenship rights in the social and political context of post-revolutionary Iran indicates that the Islamic Revolution discourse has a strong potential for fulfilling citizenship rights. The constitution addresses citizenship rights in various dimensions, including public-private security, judicial law, liberty rights in multiple sizes, participant rights in the administration of national affairs, economic, social and cultural rights, and the rights of vulnerable groups. The implementing citizenship rights specified in this law are guaranteed in parts of the Islamic Penal Code and the Criminal Procedure Code. یکی از جلوههای جنگ نرم بر علیه انقلاب اسلامی ایران در دهههای اخیر آن است که این نظام سیاسی-اجتماعی حقوق شهروندی را زیر پا گذاشته و به آن بی توجه است. بر این اساس برای دفاع و معرفی اندیشه اصیل اسلامی در حوزه حقوق شهروندی، پژوهش حاضر میکوشد با بررسی مبانی و دیدگاههای مرتبط با حقوق شهروندی در مبانی انقلاب اسلامی، جایگاه این مفهوم و مولفههای برآمده آن را تشریح نماید. پژوهش حاضر از نوع کیفی با روش کتابخانهای است که با تکیه بر آیات قرآنی و اسناد مهم حقوقی نظام جمهوری اسلامی ایران با روش توصیفی و تحلیل گفتمان لاکلا و موفه انجام گرفته است. در این پژوهش پس از کاوش در آیات قرآنی، دالهای گفتمان اسلامی حقوق شهروندی استخراج گردید و سپس مصادیق عینی آن در اسناد حقوقی مهم نظام جمهوری مورد مطالعه قرار گرفت.حقوق شهروندی در گفتمان اسلامی بر مبنای نظام معنایی از دال مرکزی حیات طیبه و دالهای اصل کرامت، امنیت و آزادی و ضمانت اجرایی حقوق شهروندی گرفته است. ارزیابی وضعیت حقوق شهروندی با توجه به بستر اجتماعی و سیاسی ایران پسا انقلابی نشان میدهد گفتمان انقلاب اسلامی پتانسیل قدرتمندی در تحقق حقوق شهروندی دارد. قانون اساسی به حقوق شهروندی در ابعاد مختلف شامل امنیت عمومی- خصوصی؛ حقوق قضایی؛ حق آزادی در ابعاد مختلف؛ حقوق مشارکت در اداره امور کشور؛ حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی؛ و حقوق گروههای آسیب پذیر پرداخته است. همچنین اجرای حقوق شهروندی تصریح شده در این قانون، در بخشهایی از قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری تضمین شده است.https://jcrir.ut.ac.ir/article_90322_a7aeaf177498350037ef3086acb5c61c.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-736841420221201Comparison of Competition Patterns and Political Participation in the Islamic Republic of Iran and Discourse Analysis of Political Participation from 1376 to 1396مقایسه الگوهای رقابت و مشارکت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران و تحلیل گفتمانی مشارکت سیاسی از سال 1376 تا 1396638490318ENMehdiShahrabiPhD student in Political Science, Department of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch Islamic Azad University, Tehran, IRAN.0009-0004-9057-8793AliashrafNazariAssociate Professor, Department of Political Science, University of Tehran, Tehran, IRAN.0000-0002-1391-5483Seyyed MostafaAbtahiAssociate Professor, Department of Law, Theology and Political Science, Science and Research Branch Islamic Azad University, Tehran, IRAN.Journal Article26430904This article is an effort based on critical discourse analysis and is carried out by the descriptive-analytical method. The results show that The Reformists and Principlist do not have the same attitude to the political participation. Based on the Guardianship of the Islam Jurist in the field of political principles, the Principlist believe in appointment and consider the legitimacy from top to bottom. They consider the voting of people is a confirmation to them. They also believe that approbatory supervision is necessary and try to develop Islamism rather than republic. On the other hand, the Reformist consider the political participation form bottom to top and they believe that it results in political development. They believe that the government should be formed based on people’s opinion and compared to Principlist, they believe less to approbatory supervision. They emphasize on the importance of republic. In order to determine their own destiny, they try to take the advantage of political participations including voting in elections, establishing societies and organizations, media activities, guild activities, etc. Anyway, the researches show that different patterns can be considered in the field of competition and political participation in Iran.in iran in iran in iran in iran in iranاین تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی برمبنای نظریه تحلیل گفتمان انتقادی انجام شده و نشان می دهد که گفتمان های اصولگرا و اصلاح طلب در مورد مشارکت سیاسی دیدگاه یکسانی ندارند؛ گفتمان اصولگرا با دال اصلی ولایت فقیه، در زمینه مشارکت سیاسی قائل به نصب است و مشروعیت را از بالا به پایین می داند. رأی مردم را تایید خود می شناسد و به ضرورت نظارت استصوابی اعتقاد دارد و بر تقویت اسلام گرایی در مقایسه با جمهوریت تأکید می کند. دال اصلی گفتمان اصلاح طلب توسعه سیاسی حول نشانه اصلی مشارکت سیاسی است و در زمینه مشارکت سیاسی مشروعیت دولت را از پایین به بالا در نظر می گیرد و معتقد است دولت بر اساس رأی و نظر مردم باید شکل بگیرد و کمتر از اصولگرایان به نظارت استصوابی اعتقاد دارد. بر اهمیت جمهوریت تأکید می کند و برای تعیین سرنوشت خود، از طیف گسترده ای از مشارکت سیاسی، از رأی دادن در انتخابات تا تاسیس انجمنها و سازمان ها، فعالیت در مطبوعات و فعالیت های صنفی معتقد است. با این حال یافته ها حاکی از آن است که الگوهای متفاوتی را می توان در زمینه رقابت و مشارکت سیاسی در ایران در نظر گرفت.https://jcrir.ut.ac.ir/article_90318_1d581adb4dda338d2c48cdc58d77ba68.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-736841420221201Critical Analysis of Extravagant Individualism As the Anthropological Basis of Secular Spirituality Emphasizing the Works of Allamah Tabatabaeiتحلیل انتقادی فردگرایی افراطی به عنوان مبنای انسان شناختی معنویت سکولار8511090320ENAtefehGhazizahediPh.D. Candidate, Department of Theoretical Foundations, Faculty of Islamic Education and Thought, University of Tehran, Tehran, IRAN.0009-0007-8930-9977AliAsgariyazdiAssociate Professor, Department of Theoretical Foundations of Islam, University of Tehran, Tehran, IRAN.0009-0009-5733-5112HoseinRahnamaeiAssistant Professor, Department of Theoretical Foundations of Islam, University of Tehran, Tehran, IRAN.0000-0002-8098-1675Journal Article20220515In this modern and civilized contemporary era, there are various spiritualist movements and schools claim to satisfy the transcendent nature of man. They are often in opposition to the divine religions and seek to marginalize them. These movements have been emerged and developed in an all-humanist context, and they have a number of epistemological, anthropological, and ontological foundations. In order to prove their ineffectiveness in responding to the thirst of the spiritually thirsty human being, it must be first examined and meticulously criticized their foundations. One of the most important anthropological foundations of secular spirituality is individualism, which, by focusing on the desires and inclinations of the individual, seeks him within the search for the entire truth, and reject other external authority such as divine revelation and prophets. The basis saying that the spiritual behavior of modern human being is only on the needs and desires of the “inside” of man, denies the authority and validity of any external authority and it causes separation of human existence from heavenly religions. In contrast, the anthropological foundations of genuine and Islamic spirituality, rely on the existence of divine and common human nature between individuals. Thus, these Islamic foundations provide the possibility of general advice on spiritual journey. In addition, they consider guidance through revelation and true religion as the only reliable reference to respond to the nature and the transcendent spirit of man.<br /><br /><br /><br /> جریان ها و مکاتب معنویت گرای متعددی که در عصر جدید و متمدن امروز، داعیه دار سیراب کردن فطرت تعالی جوی انسان هستند غالبا در تقابل با ادیان الهی و در صدد به حاشیه راندن آنها می باشند. این جریان ها که در زمینه ای تماما اومانیستی سربرآورده و رشد کرده اند، دارای مبانی متعددی از حیث معرفت شناختی، انسان شناختی و هستی شناختی هستند، که برای اثبات ناکارآمدی شان در پاسخ گویی به عطش انسانِ تشنه ی معنویت، در ابتدا می بایست به بررسی و نقد موشکافانه ی آنها پرداخت. از جمله مهم ترین مبانی انسان شناختی معنویت های سکولار، فرد گرایی است که با محور قرار دادن خواست ها و تمایلات فرد، او را جستجوگر تمام حقیقت، در درون خود قرار داده و هیچ مرجعیت بیرونی ای همانند وحی و پیامبران را برنمی تابد. مبنایی که سلوک معنوی انسان مدرن را تنها بر اساس نیازها و خواسته هایی که از «درون خود» انسان می جوشد، تنظیم و تدبیر می کند و حجیت و اعتبار هر نوع مرجع بیرونی را نفی کرده و استقلال وجودی انسان از ادیان آسمانی را سبب می شود. در مقابل مبانی انسان شناختی معنویت اصیل و اسلامی، با تکیه بر وجود فطرت الهی و مشترک انسانی بین افراد، امکان توصیه ی عمومی در سیر و سلوک معنوی را فراهم آورده و راهنمایی وحی و دین حق را، تنها مرجع مطمئن برای پاسخ به فطرت و روح تعالی جوی انسان می داند. <br /><br /><br /><br />واژگان کلیدی: معنویت- فردگرایی- سکولار- اومانیسم- علامه طباطباییhttps://jcrir.ut.ac.ir/article_90320_fa72a7594719406eed00be50c337a5ce.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-736841420221201Identities’ Orientation in Iraq (post- Saddam); Confrontation or Interactionجهت گیری هویت در عراق (پس از صدام)؛
تقابل یا تعامل11113690324ENMoslemHaghiPhD Student in International Relations, Department of Political Science and International Relations, Tabriz Branch, Islamic Azad University Tabriz, Iran.0000-0002-8503-1062MohammadYousefi JouybariAssistant Professor, Department of Political Science and International Relations, Tabriz Branch, Islamic Azad University Tabriz, Iran. (Corresponding Author) *Journal Article26430306In post-Saddam Iraq, the identity contest and lack of an inclusive government in organizing these competitions paved the way for identity conflict. This crisis caused increasing social divergence and acted as an obstacle for national and collective identity formation as preconditions in national government and political order establishment. In post-Saddam Iraq, the events such as ISIS rise, the Kurdish independence issue, the fragmentation between political and religious groups …, etc. show the identity policies’ confrontation. In identity confrontation, Iraq’s solution is resorting to identity interaction and to an inclusive and strong government establishment where can have all ethnic and religious groups (Kurds, Arabs, Shiites, and Sunnis) trust and cooperation. Explaining the different trends of various identities in Iraq and examining the identity crises which have prevented an efficient government and a cohesive nation emergence, this descriptive-analytic research seeks to answer this question: In Iraq are the different identities’ orientations in confrontation or in interaction? The results of the study show that there is a two-way and inverse relationship between them, i.e., the incomplete identity interaction process has created numerous crises leading to confrontation continuation between ethnic and religious groups, and this defective process has ultimately led to national and regional conflict spreading and intensification. In this paper, in collecting data and information the library resources is used applying Constructive theory.رقابت هویتی سربرآورده در عراق پساصدام و نبود دولتی فراگیر برای ساماندهی این رقابتها، زمینهساز بحران تقابل هویتی در کشور عراق شده است. این بحران باعث افزایش واگرایی اجتماعی شده و مانعی در برابر شکلگیری هویت ملی و جمعی به عنوان پیششرط تشکیل دولت ملی و سامان سیاسی عمل نموده است. رویدادهای عراق پساصدام از جمله ظهور داعش، مساله استقلال کردها، چنددستگی در میان گروههای سیاسی و مذهبی و ... تقابل سیاستهای هویتی را نشان میدهد. راه برون رفت عراق از معضل تقابل هویتی، توسل به تعامل هویتی و استقرار یک دولت فراگیر و نیرومند است که بتواند اعتماد و همکاری همه گروههای قومی و مذهبی (کرد، عرب، شیعه و سنی) را به دست آورد. این مقاله به روش توصیفی -تحلیلی با تبیین روند متفاوت هویتهای مختلف در عراق و بررسی بحرانهای هویتی که مانع از پیدایش دولتی کارآمد و ملتی منسجم در این کشور شده، به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا سمتگیری هویت-های مختلف در عراق در تقابل هویتی هست و یا در تعامل هویتی؟ نتایج مطالعات نشان میدهد رابطهای دوسویه و معکوس بین این دو برقرار است. بدین مفهوم که روند ناقص تعامل هویتی، بحرانهای متعددی را ایجاد کرده که به تداوم تقابل بین گروههای قومی و مذهبی منجر شده و این روند معیوب نهایتاً به تشدید و گسترش منازعات ملی و منطقهای منجر شده است. در این مقاله روش جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای بوده و از نظریه سازهانگاری استفاده شده است.https://jcrir.ut.ac.ir/article_90324_ea8e8a1a6e3be8537e43a37421e62cfb.pdfUniversity of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-736841420221201Military Structure in Imam Khomeini's Political Thought and Action (Emphasising on Army)ساختار نظامی در اندیشه و عمل سیاسی امام خمینی (ره) با تأکید بر ارتش13716090323ENRashidRekabianAssistant Professor of Political Science, Ayatollah Boroujerdi University. Boroujerd. IRAN.NaserPourhasanAssociate Professor of Political Science, Ayatollah Boroujerdi University. Boroujerd. IRAN.Journal Article20211228Revolutions can be analyzed at the level of roots, trends and consequences. "Systematization" is related to the level of the process or stage of transition from the old system to the revolutionary system.This article analyzes Imam Khomeini's political thought and action in the field of military systematization.. The result of processing the article hypothesis is that the Pahlavi military-security structure under the leadership of Imam Khomeini (ra) is a strategy-stimulating and arousing national pride And the feelings of the military; Not to insult or slander them; And encouraged, honored, and emphasized their dignity in a new way On the one hand, the former military foundations remained and the army of the Islamic Republic It was reproduced based on the same Pahlavi army And a military vacuum was prevented for the collapse of the post-Pahlavi regime On the other hand, the management structure of the Iranian army changed slowly That the restoration of the old and pre-revolutionary regime was not possible either<br /><br />The formation of three institutions of the Revolutionary Committee, the Revolutionary Guards and the mobilization of the oppressed was completed.This article has been processed qualitatively and descriptively-analytically<br /><br />The formation of three institutions of the Revolutionary Committee, the Revolutionary Guards and the mobilization of the oppressed was completed.This article has been processed qualitatively and descriptively-analytically.حدود چهار دهه از وقوع انقلاب اسلامی میگذرد که برای شناخت یک انقلاب بزرگ، کافی نیست. انقلابها را میتوان در سطوح ریشهها، روندها و پیامدها تحلیل کرد. «نظام سازی» به سطح روند یا مرحله گذار از نظام کهن به نظام انقلابی مرتبط است. این مقاله اندیشه و کنش سیاسی امامخمینی (ره) در حوزه نظامسازی نظامی را تحلیل کردهاست. نتیجه پردازش فرضیه مقاله این است که ساختار نظامی- امنیتی پهلوی با مدیریت امام خمینی( ره) با سه راهبرد تحریک و تهییج غرور ملی و احساسات نظامیان؛ توهین و بدگویی نکردن نسبت به آنان؛ تشویق، تکریم و تأکید بر عزت آنان به گونهای به وضعیت جدید گذار کرد که از یک طرف بنیانهای نظامی سابق، باقی ماند و ارتش جمهوری اسلامی برپایه همان ارتش پهلوی بازتولید شد و از خلاء نظامی برای فروپاشی نظام پسا پهلوی جلوگیری شد و از طرف دیگر، شاکله مدیریتی ارتش ایران، به نحوی آرام تغییر کرد که اعاده رژیم کهن و پیشا انقلابی نیز میسر نشد ,وبا تشکیل سه نهادکمیته انقلاب،سپاه پاسداران وبسیج مستضعفین تکمیل شد. این مقاله به شیوه کیفی و با روش توصیفی- تحلیلی پردازش شده است.https://jcrir.ut.ac.ir/article_90323_4d3fe619b1d5d2c5f67b61f186905cc2.pdf