University of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73681220150701Reflections of Historical objectivity at the artistic truth (Political Literature) movement period 1964-1979 ADبازتابِ عینیت تاریخی در ادبیات سیاسی عصر نهضت (1357- 1342)14916957190ENMohammad AmirAhmadzadehAssistant professor, Institute for Humanities and Cultural StudiesJournal Article20150614This article focuses on this problem: Why and by what factors have rolled oral and written literature in social process for changing during the process of movement era? Based on the analysis of narrative text and the sociology of literature methodology, survey results show that although historical theme has always been one of the topics discussed in the literature but the new Iranian literature by important historical events such as Constitutional revolution, nationalization of oil industry, Coup of 28 Mordad 1332AH/ 18 august 1953AD and the events of the era of movement led to important and serious changes in the function of literature and social mission for literature and its Scholar and Persian political poem. This kind of writings sought to define an intellectual mainstreaming and historical activity through production of critical content against power structure. It had a new role for literature as an artistic truth and symbolic roots and development issues in the practice of social and political function in the public sphere. In this historical context, Thinkers also accepted to doing social mission in Public enlightenment, design issues and strengthen dialogue of movement.نوشتار پیش بر طرح این مسئله متمرکز است که چرا و متأثر از چه عواملی، شاهد ایفای نقش اجتماعی ادبیات شفاهی و نوشتاری در پروسۀ عصر نهضت هستیم؟ براساس الگوی تحلیل روایت متن و جامعهشناسی منابع، نتایج بررسی نشان میدهد که مضمونهای تاریخی همواره از محورهای بحث در متون ادبی بودهاند؛ اما ادبیات جدید ایران، از وقایع مهم تاریخی ازجمله انقلاب مشروطیت، جنبش ملیشدن صنعت نفت، کودتای 28 مرداد 1332 و حوادث عصر نهضت در کارکرد ادبیات و رسالت اجتماعی مؤلف همراه متأثر بود تا ضمن جریانسازی فکری و کنشگری تاریخی از طریق تولید مضامین انتقادی نسبتبه ساختار قدرت، نقش جدیدی را برای ادبیات بهمثابة حقیقتی هنری در ریشهیابی مسائل در قالب کاربستِ زبان سمبلیک و نمادگرا و توسعۀ کارکرد سیاسی- اجتماعی در عرصۀ عمومی تعریف کند. در چنین شرایطی، متفکران نیز در روشنگری عمومی و طرح موضوعات و تقویت گفتمان جنبشساز به ایفای نقش پرداختند.University of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73681220150701The Relationship between Efficiency and National Security of the Islamic Republic of Iranرابطۀ کارآمدی دولت و امنیت ملی در جمهوری اسلامی ایران18320257192ENMohammad JaafarJavadi ArjmandAssociate Professor, Department of Political Science, University of Tehran, Tehran, IranNozarKhalil TahmasebiM.A. Student, Department of Political Science, University of Tehran, Tehran, IranFuoadFazeliPhD student in University of Tehran Research Public Policy, Tehran, IranJournal Article20150816Abstract<br />Examine the concept of national security in a country, its nature, and consistency of its constituent elements and components as well as the factors threatening it requires a logical, coherent and systematic definition that will help us to have a correct analysis of the country’s situation once that definition is into practice. Hence, research on the national security of the Islamic Republic of Iran should be done through a scientific approach that takes into account the nature of its singularity and uniqueness. Criticizing mainstream theories of national security analysis in Iran, the present article seeks to provide a theoretical framework based on binary relationship and the interaction between state and society on the basis of efficiency or inefficiency of the state. This article is an attempt to answer the question of what the most important factor threatening the national security of Iran is. The findings show that the ineffectiveness of the state is the most important factor that threatens the national security of the Islamic Republic of Iranبررسی مفهوم امنیت ملی در هر کشور، چیستی آن، عوامل و مؤلفههای تشکیلدهنده و قوامبخش آن و عوامل تهدیدکنندۀ آن، مستلزم ارائۀ تعریفی منطقی، منسجم و دارای نظاممندی درونی است که بتوان در سایۀ آن، هنگام کاربست عملی آن بر کشور، به تحلیلی درست از وضعیت آن کشور رسید. ازاینرو، هنگامی که در صدد پژوهش در زمینۀ امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران هستیم، لازم است ضمن توجه به ماهیت یکتایی و منحصربهفردی آن، از منظری علمی نیز بدان نگریسته شود. این مقاله، ضمن نقد نظریات مرسوم و سنتی تحلیل امنیت ملی در ایران، در صدد ارائۀ چارچوبی نظری مبتنی بر رابطۀ دوگانه و تعاملات دولت- جامعه و جامعه- دولت بر پایۀ کارآمدی یا ناکارآمدی دولت است. مقالۀ حاضر به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که مهمترین عامل تهدیدکنندۀ امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران چیست؟ «ایدۀ محوری مقاله این است که ناکارآمدی دولت، مهمترین عامل تهدیدکنندۀ امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است.» در این راستا، با استفاده از روش «تحلیل اسنادی» تلاش میشود با مطالعه، برداشت و استنتاج از متون، رابطۀ کارآمدی دولت و امنیت ملی در جمهوری اسلامی ایران بررسی شود. شیوۀ گردآوری مطالب و دادهها نیز کتابخانهای (اسنادی) است.University of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73681220150701The Optimal Policy Model of Networking of Scientific Elites for Islamic Revolution of IRANالگوی مطلوب سیاستی شبکهسازی نخبگان علمی انقلاب اسلامی ایران20322557193ENMohammad HadiHomayoonAssociate Professor, Faculty of Islamic Studies & Culture & relations, Imam Sadiq University, Tehran, IranMohammad SadeghNasrollahiPh.D. Student, Faculty of Islamic Studies & Culture & relations, Imam Sadiq University, Tehran, IranAhmadJahangir Feyz AbadiMSc. Student, Faculty of Islamic Studies & Culture & relations, Imam Sadiq University, Tehran, IranJournal Article20150622Problem: one of the major policies of progress and growth in the Islamic Republic of Iran is the discovery and cultivation of the scientific elites. On the basis of this notion, National Elites Foundation is responsible for this policy in Macro-governmental level. However the activities of this foundation are limited to identification and support of the elites and the cooperation of the elites and their collective growth are neglected. It seems that the literature of "social networking" as a multidisciplinary subject has the potential to discovering, growing and interacting of elites that have been neglected until now. This study tries to discuss the conceptual and theoretical framework of social networking and extract suggestions and policy models for this issue. <br />Research findings: this essay achieves an independent definition of the social networking through representing 16 definitions and according to this definition, suggests the main policy questions. The discussion of the types and functions of the social network suggests twelve policy propositions. Based on the policy questions and propositions, three model as 1-structure of social network, 2-processes of social network and 3-process of building social network are drawn.<strong>مسئله</strong>: در جمهوری اسلامی ایران، کشف و رشد نخبگان علمی، یکی از سیاستهای مهم برای پیشرفت و رشد انقلاب اسلامی است. بر همین اساس، بنیاد ملی نخبگان، متصدی این امر در سطح کلان حاکمیتی است. این در حالی است که فعالیتهای این بنیاد به شناسایی و حمایت از نخبگان محدود شده و از ظرفیت تشریک مساعی نخبگانی و رشد جمعی آنان غفلت میشود. به نظر میرسد ادبیات شبکهسازی اجتماعی که موضوعی میانرشتهای است، ظرفیت مناسبی برای کشف، رشد و تعامل نخبگانی باشد که تا به امروز توجه جدی به آنها نشده است. این مقاله تلاش دارد ضمن بحث نظری دربارة چارچوب مفهومی و نظری شبکهسازی اجتماعی، پیشنهادها و الگوهای سیاستی مطلوب را برای این عرصه استخراج کند. <br /><strong>ی</strong><strong>افتههای پژوهش</strong>: این مقاله با روش کتابخانهای و با فن توصیفی- تحلیلی انجام گرفته و با کاوش دربارة 16 تعریف شبکۀ اجتماعی به تعریفی مختار دست یافته که مبنای استخراج 4 سؤال سیاستی اساسی شده است. بحث پیرامون انواع و کارکردهای شبکۀ اجتماعی نیز گزارههای دوازدهگانۀ سیاستیای را پیشنهاد میدهد. بر اساس سؤالها و گزارههای سیاستی، تلاش شده که سه الگوی ساختار شبکۀ اجتماعی، فرایندهای شبکۀ اجتماعی و فرایند ساختن شبکۀ اجتماعی ترسیم شود.University of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73681220150701English Abstractsچکیده انگلیسی1757214ENJournal Article20160412