University of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73681120190901An Analysis of Cultural Factors Affecting the Design and Compilation of Islamic-Iranian Model of Progress (with an Emphasis on Moderation in Decisions and Policies)اعتدال فرهنگی و تأثیر آن بر تدوین مدل پیشرفت ایران12872798ENSayyed JavadEmamjomehzadehAssociate Professor, Department of Political Science, Isfahan University, Isfahan, IRAN.Sayyed ZakaryaMahmoodi RajaPh.D. Student of Political Science, Allameh Tabatabaee University, Tehran, IRAN.HoseinDorostM.A. Political Science, Isfahan University, Isfahan, IRAN.Journal Article20190221Following the victory of the Islamic Revolution of Iran and establishment of new government within the framework of political Islam in the region, in order to continue and reinforce this government model, the Islamic -Iranian Model of Progress was put in the blueprint with regard to the indigenous standards as the most important pre-occupation. After the third decade of the Revolution which has been termed as the Decade of Progress and Justice, this component has become more essential. Using the descriptive-analytic method and library-documental studies, this paper tries to respond to the following questions: ‘What are the standards and pillars of the Islamic-Iranian Model of Progress?’ and ‘What is the role of moderation in the cultural policy in developing and shaping the Islamic-Iranian Model of Progress?’ The findings of the research show that there have been two approaches in the domain of culture by the officials of cultural affairs at macro level in recent years. While the one approach believes in hard treatment, authoritarianism, and controlling in the area of culture, the other one oppositely maintains in cultural freedom. The feedback and performance of the related officials in the domain of culture has had extremes which has made the cultural moderation as a missing circle. Thus, taking stand based on moderation as a religious-rational attitude in cultural, economic, political policy can be effective in a further fulfillment of the Islamic-Iranian Model of Progress<em>. </em>هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل و پرورش گفتمان اسلامی و ایرانی پیشرفت، عوامل مؤثر در توسعه و شکلگیری آن و بررسی اتخاذ تاکتیکهای مختلف برای تحقق سریع اهداف کلان استراتژیک کشور است. به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تأسیس دولت جدید در چارچوب اسلام سیاسی در منطقه و به منظور تداوم و تقویت این الگوی دولتی، الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با توجه به استانداردهای بومی به عنوان مهمترین الگوی پیش از اشغال طرح شد. پس از دهه سوم انقلاب که به عنوان دهه پیشرفت و عدالت خوانده شد، این مؤلفه ضروریتر شد. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و مطالعات کتابخانهای ـ اسنادی، میتوان به سؤالات زیر پاسخ داد: 1 ـ معیارها و ارکان الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی کدام است؟ 2 ـ نقش اعتدال در سیاست فرهنگی در تدوین و شکل دادن به الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی چیست؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که در سالهای اخیر دو رویکرد در حوزه فرهنگ توسط مسئولان امور فرهنگی در سطح کلان وجود داشته است. یک رویکرد معتقد به برخورد سخت، اقتدارگرایی و کنترل در حوزه فرهنگ است و دیگری که رویکرد مخالف است، آزادی فرهنگی را حفظ میکند. بازخورد و عملکرد مسئولان مربوطه در حوزه فرهنگ دارای افراط و تفریط بوده است که باعث میشود اعتدال فرهنگی به عنوان حلقه مفقودالاثر باشد.University of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73681120190901“Calling People to do Good Deeds” and “Commanding Right and Forbidding Wrong” [Amr Bil Ma'ruf and Nahi 'Anil Munkar] and its Effect on Institutionalization in the Legal System of Islamic Republic of Iranتمایز بین «دعوت به خیر» با امر به معروف و نهی از منکر و تأثیر آن در سیاست گذاری و نهادسازی فرهنگی- حقوقی در جمهوری اسلامی ایران295272792ENAkbarTalabakiAssistant Professor, University of Tehran, Tehran, IRAN.MahmoodVaeziAssistant Professor, Department of Quran & Hadith, University of Tehran, Tehran, IRAN.0000-0002-4445-6806Journal Article20190220The holy Quran has put “calling people to do good deeds” [or calling people to an act of benevolence] besides and prior to “commanding rightand forbidding wrong”, [or commanding beneficence and forbidding maleficence].<br /> However in many interpretive and jurisprudential books, no sufficient effort has been made to elaborate the difference features between these two and their results, whose manifestation is observed in indifference attitude of legislative system to determine the limits, terms and qualities of ‘ call people to do good deeds”, despite the emphasize of the Eight Principle of the Constitution.<br /> Exploring the mentioned sources, this paper is an attempt to deal with the concept, dimensions and examples of “call people to do good deeds” such as propagation, teaching and advice which both have originally a basic role in cultural policy-making and institutionalization in the country and also due to paving ground for the fulfillment of “commanding rightand forbidding wrong” is of great significance.<br /> Then, it will clarify the distinctive points between these two hypotheses, so that the way to determine the base and policy will be cemented for the institutions with common functions (such as IRIB and supervising institutions such as Supreme Council of the Cultural Revolution) or specific of one of these two ( such as Law Enforcement and Assembly of Experts).<br /> Moreover, it will help with the preparation of grounds for the next researches on basic and performance pathological study of these institutions and policy-making on this issue as well.گرچه قرآن مجید به انجام دعوت به خیر در کنار امر به معروف و نهی از منکر و مقدم بر آن فرمان داده است لکن در بسیاری از کتب تفسیری و فقهی اهتمام کافی برای تبیین وجه افتراق این دو و نتایج آن دیده نمیشود که تبلور آن در بیتوجهی نظام تقنینی به تعیین حدود و شرایط و کیفیت دعوت به خیر ـ علی رغم تاکید اصل هشتم قانون اساسی ـ مشاهده میشود. این مقاله با کاوش در منابع یاد شده ضمن تبیین مفهوم، ابعاد و مصادیق دعوت به خیر مانند تبلیغ، آموزش و نصیحت که هم بالاصاله نقش مبنایی در سیاستگذاری و نهادسازی فرهنگی در کشور داشته و هم به دلیل زمینه سازی برای تحقق امر به معروف و نهی از منکر از اهمیت زیادی برخوردار است، نقاط تمایز بین این دو فریضه را روشن نموده تا راه تعیین مبنا و خط مشی برای نهادهای دارای کار ویژه مشترک (مانند صدا و سیما و نهادهای ناظر چون شورای عالی انقلاب فرهنگی) یا خاص یکی از این دو (مانند نیروی انتظامی و مجلس خبرگان رهبری) هموار گردد و زمینه برای تحقیقات بعدی در مورد آسیب شناسی مبنایی و عملکردی این نهادها و سیاستگذاری در این زمینه فراهم شود.University of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73681120190901Capacities of Transcendent Philosophy in the Elucidation of Iran’s Revolutionظرفیتهای فلسفه متعالیه در تبیین انقلاب ایران537272783ENSharifLakzaeiAssociate Professor, Department of Political Philosophy, Islamic Center of Science and Culture, Qom, IRAN.NajmehKeikhaAssistant Professor, Department of Political Science, Shahid Beheshti University, Tehran, IRAN.Journal Article20181226Iran’s Revolution has been to date analyzed with a variety of theories, but the gap in the presentation of a native theory for its analysis has been always felt. Given the significance of this subject, the present paper attempts to shed some light on the capacities and position of transcendent philosophy in the analysis of the Islamic Revolution of Iran. In doing so, an attempt was made to theoretically assess the capacity of transcendent philosophy and its impact on the Islamic Revolution, as well as reviewing the literature and background of the subject matter and certain cultural theories regarding the Islamic Revolution of Iran and their deficiencies in the elucidation of this phenomenon. As with existentialism, the gradation of existence, the substantial motion, as well as the special look of this school at human being and society, the theoretical dimensions of the transcendent philosophy has given rise to a critical perspective on the status quo. Additionally, a comprehensive perspective on philosophical, jurisprudential, mystical, sociological, etc. dimensions has been stressed, which paves the way for the analysis of the Islamic Revolution.انقلاب اسلامی ایران تا کنون به پشتوانه نظریههای مختلفی مورد تحلیل قرار گرفته است اما خلأ ارائه یک نظریه بومی برای تحلیل آن همواره احساس میشود. مقاله حاضر با توجه اهمیت موضوع، و تلاش برای ارائه یک نظریه بومی، به بیان ظرفیت و جایگاه حکمت متعالیه در تحلیل انقلاب اسلامی ایران میپردازد. برای این منظور ضمن بیان ادبیات و پیشینه بحث، و بررسی برخی از نظریههای فرهنگی مطرح در باب انقلاب اسلامی ایران و نارسایی آنها در تبیین این پدیده، در تلاش است با بهرهگیری از ارکان حکمت متعالیه به ظرفیتسنجی نظری این حکمت در تأثیر بر انقلاب اسلامی بپردازد. ابعاد نظری حکمت متعالیه مانند اصالت وجود، تشکیک وجود، حرکت جوهری و نگاه خاص این مکتب به انسان و جامعه، موجب نگاه انتقادی به وضع موجود شده و افزون بر این، نگاهی جامع در ابعاد فلسفی، فقهی، عرفانی، جامعه شناختی و ... را مورد تأکید قرار میدهد که در تحلیل انقلاب اسلامی کارگشا است.University of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73681120190901Socio-Political Rights of Iranian Women before and After the Islamic Revolution; a Comparative Studyمطالعۀ تطبیقی حقوق سیاسی اجتماعی زنان، پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران739272787ENAliHasanniaAssistant Professor, Department of Quran and Hadith Sciences, Shahed University, Tehran, IRAN.ZahraFazeliM.A. Graduated of Social Sciences, Shahed University, Tehran, IRAN.Journal Article20190509Feminism, as a social uprising, today is being considered by many thinkers and researchers. Proponents of this tendency believe that women are discriminated because of their sex and state they have certain needs that are not fulfilled in the society by governmental administrations. Therefore, fundamental changes must be made in the social, economic and political system to achieve females’ basic rights and needs. Women's rights are among the issues to be addressed in various aspects and dimensions. In Iran, the women's movement has roughly coincided with the Constitutional Movement (1905-11) and continued throughout the Pahlavi regime (1925-79) and thereafter the Islamic Revolution (1979- present) in various forms. Applying a comparative and descriptive-analytical method, the present research aims to study the status of political-social rights of women in Iran before and after the 1979 Revolution, regarding the Iranian Constitution. Findings show that after the Islamic Revolution, the Constitution obliged the government to respect the rights of women in all aspects, including their civil participation, and then ensure and create favorable conditions for the development of women's personality and the revival of her material and spiritual rights. According to the Iranian Constitution, woman as an esteemed human being has the right to enter and control her own destiny. In other words, the guarantee of Iranian females' rights is the Constitution itself, which has initially focused on their political and social rights. Hence, it is proved that the situation of women has improved at least in the area of decision-making, and consequently their general status has grown since the Iranian Islamic Revolution.فمینیسم، به عنوان یک قیام اجتماعی، امروزه مورد توجه بسیاری از متفکران و محققان قرار گرفته است. مؤلفان این گرایش معتقدند که زنان به دلیل جنسیت و وضعیتشان مورد تبعیض قرار میگیرند و نیازهای خاصی دارند که توسط دولتها در سطح جامعه برآورده نمیشود. حقوق زنان از جمله مواردی است که باید در ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد. در ایران، جنبش زنان تقریباً با جنبش مشروطه (11/1155) همزمان شده و در سراسر رژیم پهلوی (79 ـ 1925) و پس از آن انقلاب اسلامی (1979 ـ کنونی) به اشکال مختلف ادامه داشته است. پژوهش حاضر با استفاده از روش مقایسهای و توصیفی ـ تحلیلی، به بررسی وضعیت حقوق سیاسی ـ اجتماعی زنان در ایران قبل و بعد از انقلاب سال 1979 در رابطه با قانون اساسی ایران میپردازد. یافتهها نشان میدهد که پس از انقلاب اسلامی، قانون اساسی دولت را ملزم به احترام به حقوق زنان در همه جنبهها، از جمله مشارکت مدنی آنان نموده و سپس شرایط مطلوب برای رشد شخصیت زنان و احیای حقوق مادی و معنوی آنان را ایجاد و تضمین نموده است. طبق قانون اساسی ایران، زن به عنوان یک انسان محترم حق دارد سرنوشت خود را کنترل کند. به عبارت دیگر، ضمانت حقوق زنان ایرانی، خود قانون اساسی است که در ابتدا بر حقوق سیاسی و اجتماعی آنها متمرکز شده است. از این رو ثابت شده که وضعیت زنان حداقل در حوزه تصمیمگیری بهبود یافته و به تبع آن وضعیت عمومی آنها از زمان انقلاب اسلامی ایران رو به رشد بوده است.University of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73681120190901Religious Cinema and the Transfer of Religious and Revolutionary Values to Future Generations (Case Study: Analysis of the Content of the Gold and the Copper Film)سینمای دینی؛ ابزاری قدرتمند جهت انتقال ارزشهای دینی و انقلابی به نسل جوان (مطالعه موردی: تحلیل محتوای فیلم سینمایی طلا و مس)9311672794ENHasanMohammad MirzaeeM.A. Student of Sociology, Shahed University, Tehran, IRAN.NasrinBahrainyAssistant Professor, Department of English Language, University of Tehran, Tehran, IRAN.Mohammad RezaMajidiAssociate Professor, Department of Regional Studies, University of Tehran, Tehran, IRAN.Mohammad AliHoseinzadehBoard Member of Islamic Revolution, Association of Iran and Islamic Studies department, Tehran University, Tehran, IRAN.Journal Article20190407The transmission of values in a country like Iran, which has a society and political system based on religion, has a twofold importance. Cinema in our country can be improved by localizing it - as one of the most basic and most impressive media of the modern world- based on the Islamic Revolution values and principles. It is evident that the continuous monitoring and evaluation of products in this area becomes more serious. The present study is an attempt to analyze the content of one of the cinematic products and evaluate different dimensions of religiosity used in it. By making use of the five dimension model of religiosity of Glock and Stark (doctrinal, ritual, experiential, cognitive, and the one related to outcome) and by implementing the quantitative content analysis, the thrust of this research is to evaluate the dimensions and categories of religiosity used in the "The Gold and the Copper" movie through a descriptive-analytic approach. The main question of the article is: What dimensions of religiosity lie in this film and how have they been reflected in it? The results illustrate that the ritual and doctrinal dimensions (45/7% and 29/5% respectively) have the highest degree of contribution of the religious categories used in the film, while the cognitive dimension has the lowest degree (7%).انتقال ارزشها در کشوری مثل ایران که دارای جامعه و نظام سیاسی مبتنی بر دین است از اهمیت دو چندانی برخوردار است. سینما به عنوان یکی از اصلیترین و تأثیرگذارترین رسانههای دنیای امروز است که با بومیسازی آن در کشور، میتوان سینمایی مبتنی بر اصول و نظام ارزشی انقلاب اسلامی را شکل داد. البته در این میان، رصد و ارزیابی مستمر تولیدات این حوزه اهمیت فراوانی مییابد. لذا در این مقاله سعی شده با تحلیل محتوای یکی از تولیدات این حوزه و سنجش ابعاد دینداری بهکار رفته در آن، گامی در این مسیر برداشته شود. در این نوشته سعی میگردد با استفاده از مدل پنج بُعدی (اعتقادی، مناسکی، تجربی، پیامدی و شناختی) دینداری "گلاک و استارک" و با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کمی، ابعاد و مقولات دین داری بهکار رفته در فیلم سینمائی «طلا و مس» با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی مورد سنجش قرار بگیرد. نتایج بدست آمده در این پژوهش، حاکی از آن است که ابعاد مناسکی (7/45 درصد) و اعتقادی (5/29 درصد)، به ترتیب بیشترین، و بُعدشناختی (7 درصد) کمترین سهم را از مقولات دینی به خود اختصاص داده است.University of TehranContemporary Researches on Islamic Revolution2676-73681120190901The Revolutions of 2011-2012 in the Arabic Countries and Ontological Security of Israelبیداری اسلامی و امنیت هستیشناختی رژیم اسرائیل: گفتمان انسداد در خاورمیانه11713772796ENZeinabZobeydiM.A. International Relations, Tarbiat Modarres University, Tehran, IRAN.NabiollahEbrahimiAssistant Professor of International Relations, Tarbiat Modarres University, Tehran, IRAN.Sayyed MasoudShafaeeAssociate Professor of International Relations, Tarbiat Modarres University, Tehran, IRAN.Journal Article20190116This paper seeks to examine the effect of the revolutions of 2011-2012 in the Arabic countries of the Middle East and North Africa (MENA) on Israeli regime's ontological security and its strategy of closure and deviation in the regional level. In other word, the paper tries to find the challenges the ontological security and identity of Israel is facing with after the occurrence of the awakening. This article argues that Israeli ontological security came across a kind of insecurity due to the appearance of democratic states in revolutionary countries, which resulted in forming a new identity against its identity. On this basis, review and analysis of the Israeli regime security is an important issue. Thus we are going to discuss security- identity challenges of Israel in the region. To do this, first the theory of ontological security will be explained as the theoretical framework; then the nature of the upheavals of the region will be expressed; and finally, Israeli ontological insecurity and its responses to it will be examined.هدف این پژوهش، بررسی چگونگی تأثیر وقوع تحولات بیداری اسلامی سالهای 2011 و 2012 در کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا بر امنیت هستیشناختی رژیم اسرائیل و راهبرد این رژیم در انحراف و انسداد جنبشی آن در سطح منطقهای است. به عبارت دیگر، امنیت هستیشناختی و هویتی اسرائیل پس از وقوع این تحولات با چه چالشهایی مواجه شده است. استدلال پژوهش این گونه مطرح میشود که روی کار آمدن دولتهای مردم سالار در کشورهای انقلابی، اسرائیل را از منظر امنیت وجودی و هستیشناختی، با نوعی ناامنی به دلیل شکلگیری یک هویت جدید در برابر هویت خود، مواجه کرده است. بر این مبنا و با توجه به این تحولات، بررسی و تجزیه و تحلیل مجدد امنیت رژیم اسرائیل مسئلهای حائز اهمیت است. پژوهش حاضر سعی دارد، چالشهای امنیتی ـ هویتی اسرائیل را در منطقه بررسی نماید. در این راستا، ابتدا نظریه امنیت هستیشناختی یا امنیت وجودی، به عنوان چهارچوب نظری بیان میشود؛ سپس، ماهیت تحولات مورد تبیین قرار میگیرد؛ و در پایان، به رصد احساس ناامنی هستیشناختی و واکنش اسرائیل به این احساس پرداخته شده است.