1
دانشیار، گروه علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2
دانشجوی دکتری علوم سیاس ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3
کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل و پرورش گفتمان اسلامی و ایرانی پیشرفت، عوامل مؤثر در توسعه و شکلگیری آن و بررسی اتخاذ تاکتیکهای مختلف برای تحقق سریع اهداف کلان استراتژیک کشور است. به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تأسیس دولت جدید در چارچوب اسلام سیاسی در منطقه و به منظور تداوم و تقویت این الگوی دولتی، الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با توجه به استانداردهای بومی به عنوان مهمترین الگوی پیش از اشغال طرح شد. پس از دهه سوم انقلاب که به عنوان دهه پیشرفت و عدالت خوانده شد، این مؤلفه ضروریتر شد. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و مطالعات کتابخانهای ـ اسنادی، میتوان به سؤالات زیر پاسخ داد: 1 ـ معیارها و ارکان الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی کدام است؟ 2 ـ نقش اعتدال در سیاست فرهنگی در تدوین و شکل دادن به الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی چیست؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که در سالهای اخیر دو رویکرد در حوزه فرهنگ توسط مسئولان امور فرهنگی در سطح کلان وجود داشته است. یک رویکرد معتقد به برخورد سخت، اقتدارگرایی و کنترل در حوزه فرهنگ است و دیگری که رویکرد مخالف است، آزادی فرهنگی را حفظ میکند. بازخورد و عملکرد مسئولان مربوطه در حوزه فرهنگ دارای افراط و تفریط بوده است که باعث میشود اعتدال فرهنگی به عنوان حلقه مفقودالاثر باشد.
امام جمعه زاده, سید جواد, محمودی رجا, سید زکریا, & درست, حسین. (1398). اعتدال فرهنگی و تأثیر آن بر تدوین مدل پیشرفت ایران. Contemporary Researches on Islamic Revolution, 1(1), 1-28.
MLA
سید جواد امام جمعه زاده; سید زکریا محمودی رجا; حسین درست. "اعتدال فرهنگی و تأثیر آن بر تدوین مدل پیشرفت ایران", Contemporary Researches on Islamic Revolution, 1, 1, 1398, 1-28.
HARVARD
امام جمعه زاده, سید جواد, محمودی رجا, سید زکریا, درست, حسین. (1398). 'اعتدال فرهنگی و تأثیر آن بر تدوین مدل پیشرفت ایران', Contemporary Researches on Islamic Revolution, 1(1), pp. 1-28.
VANCOUVER
امام جمعه زاده, سید جواد, محمودی رجا, سید زکریا, درست, حسین. اعتدال فرهنگی و تأثیر آن بر تدوین مدل پیشرفت ایران. Contemporary Researches on Islamic Revolution, 1398; 1(1): 1-28.