1
استادیار، گروه تاریخ، تمدن و انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2
استادیار، گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
هر جامعهای با توجه به شرایط اجتماعی ـ فرهنگی و با در نظر گرفتن دورههای مختلف تاریخی ـ اعتقادی به یک شیوه حکومتی تمایل یافته، آن را به عنوان طرح حاکمیتی خود میپذیرد. جامعه ایران نیز از این قاعده کلی مستثنا نبوده است. لذا با عبور از مراحل مختلف تاریخی چون حکومت صفویه، دوران مشروطه و حاکمیتهای استبدادی، طرح حاکمیت مردم سالاری دینی را به عنوان طرح غالب برگزیده است. این شیوه حکومت بر ارزشها و مبانی اعتقادی ـ دینی مبتنی است و محل امتزاج دین و سیاست است، بنابراین باید توأمان، چه در اجرا و چه در نظریه، پایبند به شیوه مردمسالاری ممزوج با دین باشد. از آنجا که انتخابات اساس نظامهای مردم سالار است و با عنایت به وجود سه بعد اخلاق، احکام و اعتقادات دین، در این مقاله برآنیم تا به کنکاش درباره جنبه اخلاق و انتخابات به عنوان دو قطب تعیین کننده در هر دو بعد نظام مردم سالار دینی بپردازیم. لذا در این مقاله ابتدا به تبیین ماهیت و لزوم اخلاق انتخاباتی پرداخته سپس با ذکر مؤلفههای اخلاق انتخاباتی در اندیشه امام از طریق ارجاع به بیانات ایشان به بررسی این معیارها از دیدگاه آیات و روایات اقدام نموده در نهایت به نتیجهگیری و پاسخ به سؤالات مطرح در این مقاله خواهیم پرداخت.
اخضریان کاشانی, محمد رضا, & حسینی, سید محمد. (1398). اخلاق انتخاباتی در اندیشه امام خمینی. Contemporary Researches on Islamic Revolution, 2(3), 61-74.
MLA
محمد رضا اخضریان کاشانی; سید محمد حسینی. "اخلاق انتخاباتی در اندیشه امام خمینی", Contemporary Researches on Islamic Revolution, 2, 3, 1398, 61-74.
HARVARD
اخضریان کاشانی, محمد رضا, حسینی, سید محمد. (1398). 'اخلاق انتخاباتی در اندیشه امام خمینی', Contemporary Researches on Islamic Revolution, 2(3), pp. 61-74.
VANCOUVER
اخضریان کاشانی, محمد رضا, حسینی, سید محمد. اخلاق انتخاباتی در اندیشه امام خمینی. Contemporary Researches on Islamic Revolution, 1398; 2(3): 61-74.