اصالت «تمدن اسلام »درمقام اثبات

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

دانشیار ، گروه علوم سیاسی ، مرکز آموزش علمی کاربردی شهید محلاتی قم تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی ؛ محقق مرکز مطالعات دینی

چکیده

چکیده
نظریات گوناگونی پیرامون ماهیت تمدن شکل گرفته درصدر اسلا م ارائه شده است.به طوری که برخی از این نظریات در تضادکامل با همدیگرقراردارند.انکارظرفیت تمدنی در اسلام، تمدن عربی، تمدن ترکیبی، تمدن مسلمانان و تمدن اسلامی اساسی ترین نظریاتی است که در این رابطه ارائه شده است. سوال اصلی این است که کدام نظریه پیرامون تاریخ تمدنی اسلام درمقام اثبات ازاصالت لازم وکافی برخورداراست ؟روش تحقیق تاریخی-تحلیلی است واز منابع کتابخانه ای، مصاحبه و برگزاری نشست علمی بهره برداری شده است. ضمن نقد وبررسی نظریات مذکور این نتیجه حاصل شد که هیچکدام از نظریات در مقام اثبات و یا حدوث تاریخی به طور کامل قابل پذیرش نمی باشند. یافته نهایی اصالت نظریه «تمدن اسلامی » در مقام ثبوت و نظریه ی جدید«تمدن اسلام »در مقام اثبات می باشد.هدف کشف واقعیت تاریخی وتبیین نظریه منطبق باآن به منظورپیش گیری ازقضاوت های مخرب وخطاهای استراتژیک نخبگان می باشد.هدف گذاری نظام جمهوری اسلامی ایران درراستای تحقق تمدن نوین اسلامی پژوهش درارتباط ابعاد و زوایای پنهان این موضوع راازضرورت ویژه ای برخوردارکرده است.نوآوری این نوشتارطرح نظریه «تمدن اسلام»درمقام اثبات است که براساس داده های تاریخی و نقدنظریات دیگرواستخراج نقاط قوت و ضعف آنهاموردتایید نهایی قرارگرفت.
واژگان کلیدی:تمدن ، تمدن اسلامی ، تمدن عربی، تمدن مسلمانان.

کلیدواژه‌ها