کارکرد رسانه بر جنبش انقلاب اسلامی ایران( گونه پژوهشی: رادیو)

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار تاریخ دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دکترای مدیریت رسانه، پردیس بین الملل کیش، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

جنبش انقلاب اسلامی از رویدادهای مهم و تأثیرگذار دوره معاصر است، که با چالش کشیدن نظم موجود روند تازه-ای را آغاز کرد. رسانه‌ها امروزه گونه نوینی از قدرت را به‌ وجود آورده‌اند که دارای چهره نامحسوس و با سرعت و پیچیدگی خاص خود است. بازنمایی قدرت و تأثیر رسانه نقش مهمی بر ادراک و کنش مخاطبان دارد. رادیو به عنوان رسانه گرم با برقراری ارتباط مستقیم و فراگیر با مخاطب عام جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است که می‌بایست کارکردها و کژکارکردهای آن تبیین شود. این پژوهش در پی پاسخ به این سوال است که رسانه رادیو چه نقشی بر روند و گسترش انقلاب اسلامی داشته است؛ و فرضیه پژوهش بر این پایه استوار است. بر اساس یافته‌های پژوهش رسانه رادیو در نقش کارکرد، ظرفیت ایجاد ادراک فقدان عدالت در جامعه، انتقال ارزش‌های مرتبط با مدیریت خشونت، شکوفایی عقلانیت انتقادی و آموزش پرخاش‌گری حق‌مداری و در نقش کژکارکرد ایفای ترویج چهارچوب متعصبانه شخصی و قومی، ترویج خشونت به مثابه عادت، نهادینه‌سازی خشونت در نگرش و رفتار افراد جامعه و انتقال ضد ارزش‌های مرتبط با خشونت را بعنوان ابزاری در راستای گسترش و انسجام حرکت‌های انقلابی داشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Anderson, C; et al. (2004 AD). "Violent Video Games: Specific Effects of Violent Content on Aggressive Thoughts and Behavior." Advances in Experimental Social Psychology. Vol. 36, pp. 199–249.
 
Barrell, G; Morgan, G. (2014 AD/1393 SH). Sociological Location Theories and Organisational Analysis: Sociological Elements of Organisational Life. (Norouzi, M. Trans). Second Edition. Tehran: Organization for the Study and Compilation of University Humanities Books (Samt).
 
Bashiriyeh, H. (2020 AD/1399 SH). Social Contexts of the Iranian Revolution. Sixth edition. Tehran: Negah-e Muasir.
 
Bazargan, A. (2014 AD/1393 SH). Introduction to Qualitative Research Methods and a Mix of Common Approaches in Behavioral Sciences. Fourth Edition. Tehran: Didar Publishing.
 
 Corbin, J; Strauss, A. (1990 AD). "Grounded Theory Research: Procedures, Canons, and Evaluative Criteria." Qualitative Sociology. Vol. 13, pp. 3-19.
 
Farhangi, A; et al. (2007 AD/1386 SH). "Designing and Explaining the Model of Institutionalizing the Strategic Plans of the Community through the Mass Media: The Case of the Twenty-Year Vision Document." Management knowledge. Vol. 20, no. 79, pp. 53-72.
 
Hojabariyan, H; et al. (2014 AD/1393 SH). "Presenting a Psychological Model of Human Prosperity Based on Background: A Qualitative Research." Educational Psychology. Vol. 10, no. 34, pp. 207 - 232.
 
Hosseini Harandi, S. (2018 AD/1397 SH). "The Role of Radio Media in Shaping the Movement of Imam Khomeini." Quarterly of Esharat-e Ayyam. Vol. 170, no. 29. pp. 10-54.
 
Khalesi, P. (2009 AD/1388 SH). "The Role and Importance of Mass Media and Their Function." Political-Economic Information.  Vol. 24, no. 261 and 262, pp. 274-287.
Kronenberger, W; et al. (2005 AD). "Media Violence Exposure and Executive Functioning in Aggressive and Control Adolescents." Journal of Clinical Psychology. Vol. 61, no. 6, pp. 725-737.
Madan, A; et al. (2014 AD). "The Effects of Media Violence on Anxiety in Late Adolescence." Science Business Media New York. Vol. 43, no. 1, pp.116-126.
Mokhtari Esfahani, R. (2009 AD/1388 SH). Radio: Culture and Politics in Iran. First Edition. Tehran: Radio Research Office.
 
Mokhtari Esfahani, R. (2010 AD/1389 SH). The Story of Radio in Iran According to Documents. First Edition. Tehran: Radio Research Office.
 
Ritzer, G. (2015 AD/1394 SH). Sociological Theory in the Contemporary Era. (Thalathi, M. Trans). Twentieth edition. Tehran: Elmi Publications.
 
Sadati, N. (2010 AD/1389 SH). "Explaining the Advising Role of the Media with Emphasis on the Role of the National Media." Cultural Studies and Communication. Vol. 6, no. 19, pp. 185-217.
 
Scott, R. (2008 AD/1387 SH). Organisations, Rational, Natural and Open Systems. (Mirzaei Haranjani, H. Trans). Tehran: Organization for the Study and Compilation of University Humanities Books (Samt).
 
Surin, W; et al. (2013 AD/1392 SH). Communication Theories. (Dehghan, A. Trans). Tehran: University of Tehran Publishing Institute.
 
Tran, H. (2013 AD). "Does Exposure to Online Media Matter? The Knowledge Gap and the Mediating Role of News Use." International Journal of Communication. Vol. 7, no. 1,  pp. 831-852.
 
Zahid, S. (2017 AD/1396 SH). Contemporary Iranian Social Movements. Tehran: Soroush Publications.