Analysis of speech acts in the letter of the Supreme Ayatollah Khamenei to the students who support the Palestinian people in the universities of the United States of America.

Document Type : Science - Research

Authors

1 Assistant Professor, Department of Maaref Eslami, Faculty of Human Sciences, Arak University, Arak, Iran

2 Post-doctoral researcher, Department of History, Faculty of Human Sciences, Arak University, Arak, Iran

Abstract

In today's era, the issue of Palestine is considered as one of the most important political and social issues in the world. The positions and actions of different countries and their leaders regarding this crisis can have profound effects on public opinion and international interactions. Ayatollah Khamenei's letter to the students who support the Palestinian people in the universities of the United States of America, as a political and social text, contains significant points regarding speech acts and the way of expressing positions related to the Palestinian issue.
This research aims to analyze the speech acts in the letter of the Leader of the Islamic Revolution to the American students with descriptive and analytical method and to answer the questions that the Leader of the Revolution used more direct and indirect speech acts and the reason for this. What are the abundances? The findings of the research show that most of the direct speech action is related to the declarative actions and most of the indirect speech action is related to the persuasive action. The results of the research show that the leader of the revolution is trying to explain and explain the existing conditions to the students according to historical statements and finally to encourage them to persevere with divine promises.

Keywords

Main Subjects


Article Title [Persian]

تحلیل کنش‌های گفتاری در نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا

Authors [Persian]

  • مرتضی حسنی نسب 1
  • رضا محمدی 2
1 استادیار، گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
2 پژوهشگر فوق دکتری، گروه تاریخ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
Abstract [Persian]

در عصر حاضر، مسئله فلسطین به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات سیاسی و اجتماعی در سطح جهانی مطرح است. مواضع و کنش‌های کشورهای مختلف و رهبران آن‌ها در قبال این بحران، می‌تواند تأثیرات عمیقی بر افکار عمومی و تعاملات بین‌المللی داشته باشد. نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا، به‌عنوان یک متن سیاسی و اجتماعی، حاوی نکات قابل‌توجهی در خصوص کنش‌های گفتاری و نحوه بیان مواضع مرتبط با مسئله فلسطین است.
این پژوهش باعنوان «تحلیل کنش‌های گفتاری در نامه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا» در نظر دارد تا با روش توصیفی تحلیلی، کنش‌های گفتاری در نامه رهبر انقلاب اسلامی به دانشجویان آمریکایی را مورد واکاوی قرار دهد و به این پرسش‌ها پاسخ دهد که رهبر انقلاب از چه کنش‌های گفتاری مستقیم و غیر مستقیم بیشتر استفاده کرده اند و علت این فراوانی ها در چیست؟ یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بیشتر کشن گفتاری مستقیم مربوط به کنش‌های اظهاری است و بیشتر کنش گفتاری غیر مستقیم مربوط به کنش ترغیبی می‌باشد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که رهبر انقلاب در تلاش هستند تا ابتدا شرایط موجود را برای دانشجویان با توجه به گزاره‌های تاریخی تشریح و توضیح دهند و در نهایت با وعده‌های الهی آنان را ترغیب به استقامت نمایند.

Keywords [Persian]

  • نظریه کنش گفتاری
  • جان سرل
  • آیت‌الله خامنه‌ای
  • دانشجویان ایالات متحده آمریکا
  • مردم فلسطین