Religious Cinema and the Transfer of Religious and Revolutionary Values to Future Generations (Case Study: Analysis of the Content of the Gold and the Copper Film)

Document Type : Science - Research

Authors

1 M.A. Student of Sociology, Shahed University, Tehran, IRAN.

2 Assistant Professor, Department of English Language, University of Tehran, Tehran, IRAN.

3 Associate Professor, Department of Regional Studies, University of Tehran, Tehran, IRAN.

4 Board Member of Islamic Revolution, Association of Iran and Islamic Studies department, Tehran University, Tehran, IRAN.

Abstract

The transmission of values in a country like Iran, which has a society and political system based on religion, has a twofold importance. Cinema in our country can be improved by localizing it - as one of the most basic and most impressive media of the modern world- based on the Islamic Revolution values and principles. It is evident that the continuous monitoring and evaluation of products in this area becomes more serious. The present study is an attempt to analyze the content of one of the cinematic products and evaluate different dimensions of religiosity used in it. By making use of the five dimension model of religiosity of Glock and Stark (doctrinal, ritual, experiential, cognitive, and the one related to outcome) and by implementing the quantitative content analysis, the thrust of this research is to evaluate the dimensions and categories of religiosity used in the "The Gold and the Copper" movie through a descriptive-analytic approach. The main question of the article is: What dimensions of religiosity lie in this film and how have they been reflected in it? The results illustrate that the ritual and doctrinal dimensions (45/7% and 29/5% respectively) have the highest degree of contribution of the religious categories used in the film, while the cognitive dimension has the lowest degree (7%).

Keywords


Article Title [Persian]

سینمای دینی؛ ابزاری قدرتمند جهت انتقال ارزش‌‌‌های دینی و انقلابی به نسل جوان (مطالعه موردی: تحلیل محتوای فیلم سینمایی طلا و مس)

Authors [Persian]

  • حسن محمد میرزایی 1
  • نسرین بحرینی 2
  • محمد رضا مجیدی 3
  • محمد علی حسین زاده 4
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، جامعه شناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
2 استادیار، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 دانشیار، گروه مطالعات منطقه ای، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4 عضو هیئت مدیره انقلاب اسلامی، انجمن ایران و گروه مطالعات اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Abstract [Persian]

انتقال ارزش‌ها در کشوری مثل ایران که دارای جامعه و نظام سیاسی مبتنی بر دین است از اهمیت دو چندانی برخوردار است. سینما به عنوان یکی از اصلی‌ترین و تأثیر‌گذارترین رسانه‌‌‌های دنیای امروز است که با بومی‌سازی آن در کشور، می‌توان سینمایی مبتنی بر اصول و نظام ارزشی انقلاب اسلامی را شکل داد. البته در این میان، رصد و ارزیابی مستمر تولیدات این حوزه اهمیت فراوانی می‌یابد. لذا در این مقاله سعی شده با تحلیل محتوای یکی از تولیدات این حوزه و سنجش ابعاد دین‌داری به‌کار رفته در آن، گامی در این مسیر برداشته شود. در این نوشته سعی می‌گردد با استفاده از مدل پنج بُعدی (اعتقادی، مناسکی، تجربی، پیامدی و شناختی) دین‌داری "گلاک و استارک" و با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوای کمی، ابعاد و مقولات دین داری به‌کار رفته در فیلم سینمائی «طلا و مس» با رویکردی توصیفی ـ‌‌‌ تحلیلی مورد سنجش قرار بگیرد. نتایج بدست آمده در این پژوهش، حاکی از آن است که ابعاد مناسکی (7/45 درصد) و اعتقادی (5/29 درصد)، به ترتیب بیشترین، و بُعد‌شناختی (7 درصد) کمترین سهم را از مقولات دینی به خود اختصاص داده است.

Keywords [Persian]

  • واژگان کلیدی: دین
  • انقلاب اسلامی
  • سینما
  • جوانان
  • سینمای انقلاب اسلامی (دینی)
  • تحلیل محتوا
  • طلا و مس