Document Type : Science - Research
Authors
1 M.A. Student of Sociology, Shahed University, Tehran, IRAN.
2 Assistant Professor, Department of English Language, University of Tehran, Tehran, IRAN.
3 Associate Professor, Department of Regional Studies, University of Tehran, Tehran, IRAN.
4 Board Member of Islamic Revolution, Association of Iran and Islamic Studies department, Tehran University, Tehran, IRAN.
Abstract
Keywords
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
انتقال ارزشها در کشوری مثل ایران که دارای جامعه و نظام سیاسی مبتنی بر دین است از اهمیت دو چندانی برخوردار است. سینما به عنوان یکی از اصلیترین و تأثیرگذارترین رسانههای دنیای امروز است که با بومیسازی آن در کشور، میتوان سینمایی مبتنی بر اصول و نظام ارزشی انقلاب اسلامی را شکل داد. البته در این میان، رصد و ارزیابی مستمر تولیدات این حوزه اهمیت فراوانی مییابد. لذا در این مقاله سعی شده با تحلیل محتوای یکی از تولیدات این حوزه و سنجش ابعاد دینداری بهکار رفته در آن، گامی در این مسیر برداشته شود. در این نوشته سعی میگردد با استفاده از مدل پنج بُعدی (اعتقادی، مناسکی، تجربی، پیامدی و شناختی) دینداری "گلاک و استارک" و با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کمی، ابعاد و مقولات دین داری بهکار رفته در فیلم سینمائی «طلا و مس» با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی مورد سنجش قرار بگیرد. نتایج بدست آمده در این پژوهش، حاکی از آن است که ابعاد مناسکی (7/45 درصد) و اعتقادی (5/29 درصد)، به ترتیب بیشترین، و بُعدشناختی (7 درصد) کمترین سهم را از مقولات دینی به خود اختصاص داده است.
Keywords [Persian]