Document Type : Science - Research
Authors
1 PhD Student، Department of Religions and Mysticism, Yadegar-e-Imam Khomeini(RAH)Shahr-e-Rey Branch، Islamic Azad University, Tehran,IRAN.
2 Associate Professor, Department of Religions and Mysticism,Yadegar-e-imam khomeini(RAH)shahr-e-Rey Branch, Islamic Azad University, Tehran, IRAN.
3 Assistant Professor, Department of Religions and Mysticism,Yadegar-e-imam khomeini(RAH) shahr-e-Rey Branch, Islamic Azad University, Tehran, IRAN.
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
مقاله ی حاضر با هدف شناخت اندیشه و افکار عرفانی امام خمینی در زمینه انسان شناسی عرفانی و وحیانی و تبیین نقش تربیت توحیدی انسان و آثار این سبک تربیت بر جامعه نگاشته شده است. اندیشه ی حضرت امام خمینی در حوزه ی پرورش انسان معاصر در انقلاب اسلامی خود را به نمایش گذاشته . به همین جهت در این مقاله با روش توصیفی به دنبال بررسی و تبیین سیر تکاملی انسان شناسی عرفانی از منظر حضرت امام هستیم تا ویژگی های انسان پرورش یافته ی مکتب امام را تبیین نماییم. امام درصدد ایجاد رابطهای عینی و عمیق میان هستیشناسی مابعدالطبیعی اسلامی با روح زمان و تاریخ و جامعه در انقلاب اسلامی برآمدند و با استقرار نظام جمهوری اسلامی، خود، تحقّق عینی و خارجی و سیاسی و تاریخی چنین پیوند و یگانگی برقرار نمودند. ایشان با آگاهی از نیازهای انسان معاصر و تحولات دوران مدرن و پست مدرن به عنوان یک رهبر سیاسی دینی در واقع یک نوع انسان شناسی قرآنی کاربردی و عملی ارائه می دهد که بر پرورش انسان در انقلاب اسلامی تاکید دارد. امام با داشتن سری در آسمان انسان شناسی قرآنی و پای در علم انسان شناسی زمینی و ربط نیازهای ثابت فطری انسان با نیازهای متغیر اجتماعی دیدگاه ها وتحلیل هایی مخصوص به خود را دارند که دراین زمینه شناخت، پرورش و تربیت روحی و معنوی انسان و خودسازی را مقدمه ای برای تحول جامعه وتحولات اجتماعی می دانند.
Keywords [Persian]