Document Type : Science - Research
Authors
1 Assistant Professor of Bozorgmehr University of Qaenat.Qaen, IRAN.
2 Assistant Professor of Law Group Gonabad Higher Education Complex, Gonabad, IRAN.
3 Assistant professor, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Law , Payame Noor University, Tehran, IRAN.
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
بی تردید انقلاب شکوهمند اسلامی گفتمانی نوین را در عرصه مناسبات جهانی رقم زد. در این میان دانش فقه در دوران پساانقلاب اسلامی، به مثابه علمی که برنامه و الگوی راهبردی و عملی اداره کشور را ارائه می دهد و زیربنای قوانین کشور می باشد، از جایگاه شایانی برخوردار است. نوشتار حاضر با توجه به خلاء پژوهشی موجود، در جستاری مسئله محور و با اتخاذ رویکرد توصیفی-تحلیلی، بایسته ها و ملزومات آموزش و پژوهش دانش فقه را در منظومه فکری مقام معظم رهبری، با مراجعه به بیانات و مکتوبات ایشان در مواضع مختلف، از بدو دوران زعامت و رهبری ایشان تا زمان حاضر، در مطالعه گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد معرفی صحیح و دقیق ظرفیتهای دانش فقه به دانشجویان و طلاب علوم دینی، چابکسازی و زدودن مطالب غیرضروری از متون درسی و نیز تدوین کتب جدید آموزشی متناسب با نیازهای روز، از جمله ضرورت های آموزشی دانش فقه در منظومه فکری ایشان به شمار می روند. از حیث پژوهش نیز شاخصه ها و مؤلفه هایی از قبیل تحقیق در محدوده و معیارهای فقه جواهری، پژوهش مقارن و تطبیقی، موضوعشناسی دقیق عناوین پژوهشی، اولویت پژوهش در مسائل اجتماعی و روز و همچنین آزاداندیشی و اجتناب از تعصبات بیجا در امر پژوهش، از محورهایی هستند که از تأمل در آرای ایشان قابل استخراج و تحلیل و ارزیابی است.
Keywords [Persian]